Jag gjorde "dumheten" att köpa en deal via Groupon - ett företag jag inte har några problem med och som har en mycket väl fungerande kundtjänst...
Problemet är den levererande parten - Electronova!
Sällan har jag skådat ett så underligt skött företag. De hänvisar till en mailadress ingen kollar av, ett telefonnummer ingen någonsin svarar på och bemöda dig inte att lämna meddelande på telefonsvararen för de kommer inte ringa upp dig ändå.
Jag beställde ett LifeProof-skal för iPhone 5. Leveranstid ca 11 dagar och priset var 499:- Normalt kostar de 799:- så det kändes som en bra deal... trodde jag.
11 dagar kom och gick, 15 dagar, 20 och 25... Jag mailade Electronova, ringde, lämnade meddelande och till slut ringde och mailade jag Groupon. Efter påtryckningar dök skalet upp.
Tyvärr visar det sig inte vara ett äkta LifeProof-skal. Kvalitén är under all kritik! Skalet går sönder på viktiga punkter i princip omedelbart! Det finns ingen möjlighet att detta skalet ska skydda iPhonen mot vatten, fukt, smuts, stötar osv... - det håller ju inte ens att hålla i!
Kontaktar självklart Electronova som inte heller nu svarar... Kontaktar Groupon och får i samma veva ett mail från dem att det kommit till deras kännedom att skalen som sålts inte håller utlovade mått och att de påbörjat en utredning för att se hur det ska lösas och vad som hänt - kunderna kompenseras under tiden med 100:- till valfri deal, i väntan på vidare svar.
Groupon tar sitt ansvar gentemot mig som kund, men att blivit lurad till ett skal som inte är äkta men betalat för äkta vara gör mig mycket arg! Jag googlade Electronova och bluff och hamnade på Sweclockers forum där en representant för Electronova var osedvanligt aktiv efter att det kommit negativ kritik.
Jag valde att maila den som utger sig att vara Electronova. Svaren jag får verkar vara skrivna med Google Translate - ord som inte existerar i svenska språket används, meningsuppbyggnad som inte är av denna värld samt särskrivningar. Allt förfaller väldigt oseriöst.
De skyller först allt på Groupon och säger att de själva inte har någon del i det som hänt - de är bara en mellanhand och det är Groupon som utformat dealen och skrivit annonsen. Electronova har bara handlat "i god tro". Jag upplyser om att det sen 2003 inte finns något i Sverige som heter "god tro" eller "godtrosförvärv" och då börjar personen tjata om att jag inte är medgörlig, att jag "på alla punkter vägrar lyssna", att jag "synnifikativt söker problem och inte är tillmötesgående" och "att jag fortfarande har chansen att ändra min inställning för inget duger för deras motpart som kallar sig kund"?!?
Ursäkta mig! Vad är det för jäkla företag som utger sig för att sälja en registrerad märkesprodukt och sen när det visar sig vara en taskig kopia som man kan köpa från eBay för $3 inkl frakt, skyller de på alla andra och på kunden. "Vår kundtjänst är till för de kunder som handlar direkt från oss, utan mellanhänder" fick jag till svar på att de inte svarade på mail eller telefonsamtal. Vilka nötter!!!
Jag betackar mig för såna firmor och det ska bli ett sant nöje att lämna uppgifter både till Groupon, LifeProof och polisen. Bedrägligt beteende godtas inte!
Handla INTE av Electronova!
Om någon går i valet och kvalet får ni gärna se hela konversationen jag haft med dem - man tappar lusten för att handla av dem kan jag lova! Handla aldrig av Electronova!