onsdag 13 augusti 2014

Storstadsdag

Igår tog vi tåget till huvudstaden, jag och maken.

Vädret var fint och siktet var inställt på Skansen. Vi hade kunnat gå från centralen men jag är lite bekväm av mig och ville hålla hela dagen så vi beställde en Black Car från Uber. Uber fungerar klockrent och känns lite lyxigt när en svart lyxbil med kostymklädd chaufför hämtar, håller upp dörrarna och på ett tryggt och smidigt sätt tar en dit man önskar. 


Vi promenerade runt och tittade på det mesta som fanns att se, utan stress, utan press - i lugn och ro. Fikade pannkakor i solen (med getingarna), tittade på fåglar, lo, varg, björn och ugglor. Vandrade vidare och gick runt på akvariet bland ormar, apor, lemurer, fiskar och råttor. 




Vi spenderade inte några pengar i nån butik på Skansen, utan gick till huvudentrén och klickade till oss en ny Uber Black Car som tog oss tillbaka in till stan och Grill, Melker Anderssons restaurang. 

Vi tog en fika på ett café bredvid eftersom Grill inte öppnat för kvällen än. 

Det var helt klart värt att vänta! Miljön i restaurangen var underbar! Maten var fantastisk! Personalen otroligt service-minded! Allt från entrén in till toaletterna var klanderfritt och klart värt ett besök!

Vi valde "Grill Dinner" som var 5 olika förrätter, en varmrätt och en efterrätt. Allt smakade himmelskt! Självklart orkade jag inte så mycket efter förrätterna men vår servitris, Emma, såg till att vi fick med oss det som inte åts upp i lådor hem. 


Restaurangbesöket kostade lite, men det var absolut värt priset och tanken med dagen var inte att spara och snåla, så det gjorde inget...

Vi promenerade Drottninggatan ner för att gå till Centralen och ta tåget hem, men hann in på Kicks för att köpa en MAC Pro longwear concealer och efter att vi köpt biljetterna satte vi oss på Starbucks och drack kaffe/te tills det var dags att kliva på tåget. 

Vi var hemma strax innan kl 23, tog ett par bitar kött ur matlådorna vi fått med oss och kröp ner i sängen. 

Idag har jag fått lida för gårdagen - kroppen värker och jag har sovit av och till hela dagen, men det är smällar man får ta. 

Resterna från Grill åt vi till sen lunch. 

Förresten - VEM kommer på galna åkturer som "Fritt fall tilt" och "Eclipse"?! Ett 121 meter högt torn som du antingen åker upp i och släpps rakt ner i ett fritt fall, eller slungas runt gungor med 8 meter långa kedjor i 70 km/timme och "har en hisnande utsikt över Stockholm"!

Ärligt!? Om jag kastas runt i gungor i 70 km/timme, 121 meter ovanför marken, så är inte utsikten nåt jag kommer bry mig om!! 

Hörde hur folk skrek! Fruktansvärt! Jag mådde illa bara av att se det på avstånd... från Skansens kullar. 


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar