söndag 8 juni 2014

Matglad

Eftersom det bara är jag hemma som äter normal mat så lagar jag det som faller mig in - lyxar till det lite, kan man kanske säga, vissa dagar.

Idag körde jag en kylskåpsrensning eftersom jag inte hade lust att gå till affären. Som tur är brukar kylskåpsrens här inte bli så dramatiskt eller otäckt, så idag blev det färskpotatis med välputsad fläskfilé i en kryddig gräddsås. Igår (läs i natt) lyxade jag det med lite räkor och pilgrimsmusslor, som "råkade" finnas i frysen. En frysinventering skulle nog inte skada heller - här behöver ingen gå hungrig på länge och ändå köper jag nytt och mer...

Under veckan som gått har det blivit både citrondoftande pasta med ost- & baconsås och egenodlad oregano, färskpotatis med varmrökt lax och marinerade kidneybönor och en färsk, halvblodig, rostbiff med grillad färskpotatis, tomatgräddsås och sallad. 




Tanken är, om inte latmasken biter sig fast imorgon, att jag ska baka ett gäng olika småkakor och kanske kardemummabullar - självklart inte allt på samma dag, men det är tomt i frysen på bjudfika. Frysen är överfull med kött, fisk, fågel, grönsaker/bär och alla matlådor, men gofika finns det inget förutom några Snickerskakor som är kvar, och jag vill gärna kunna erbjuda nåt när det kommer hem nån (och jag äter gärna nån kaka eller bulle själv också då och då). 

Lusten och tanken att baka "sju sorters kakor" finns där idag, fast jag har inte ingredienserna hemma (och vill fortfarande inte gå till affären), men imorgon vet man aldrig hur landet ligger - då är kanske lusten bortblåst...?

  

1 kommentar:

  1. Men... jösses... jag har ju ätit men nu blir jag ju hungrig igen... Din farliga busiga fresterska... ;-)

    SvaraRadera