söndag 19 maj 2013

Efterlängtat beslut

När jag kom hem i fredags låg ett efterlängtat brev bland reklam, Ica Kuriren och räkningar.

Många gånger har jag kikat förväntansfullt i posten, med hopp om att brevet skulle vara med. Det är ett par månader sen, nästan tre, sen jag skickade in min ansökan... utan större förhoppningar. 

Det var med samma känsla som när jag köper en Trisslott. Jag hoppas... Skrapar försiktigt... Fantiserar om vad man kan använda alla pengar till... Skrapar... Vet att det är nitlott - för det är det alltid och jag har ingen tur... Så, plötsligt händer det - man vinner 60:- som självklart omvandlas till två nya lotter, för jag trodde ju ändå jag skulle förlora. 

Med samma känsla öppnar jag kuvertet... Försiktigt, med drömmar, men grusade förhoppningar och negativitet - för jag har ändå aldrig tur... Tar upp brevet... Tänker att det är meningslöst att läsa standardtexten som står, men jag måste ju få se att jag har rätt om att jag aldrig har tur...

Denna gången hade jag fel! 

"Försäkringskassan har nu fattat beslut om att bevilja dig handikappsersättning", läste jag... läste igen... och igen... Sen förstod jag att min ansökan blivit behandlad och beviljad så nu kommer jag få ett extra litet bidrag varje månad. Ingen förmögenhet, men alla bäckar små...


  

2 kommentarer:

  1. Grattis!!!

    Orkar och vill du får du GÄRNA skika ett mejl till mig och beskriva lite närmare hur du gick tillväga m.m och vad man ska tänka på!
    Jag funderar på att ansöka om stadigvarande sjukpenning och/eller handikappsersättning. Eds:en och den förlamande tröttheten och den psykiska ohälsan knäcker mig... Orkar inte ens tänka en normal vrdaglig tanke längre...

    // anna@navsjokulla.se

    SvaraRadera
  2. Oj!! Ja vad säger man... GRATTIS!! Själv fick jag avslag då jag sökte det. Hoppas det går bättre nu när jag söker varaktig sjukersättning... Men ja... Vi får se... Håll tummarna iaf!

    SvaraRadera