torsdag 22 augusti 2013

Reflektioner på resande fot

Att resa med Ryanair må vara billigt och hittills har jag alltid kommit både fram och hem levande, men det suger att parkeringen ska vara dyrare än själva flygbiljetten! På Västerås flygplats parkerar jag gratis med mitt handikappstillstånd om jag står på långtidsparkeringen. På Skavsta kostar det sjukt mycket, oavsett var jag ställer mig och trots att jag får gå in och lösa handikappsbiljett. Förstår inte varför de inte kan ha en och samma policy på alla flygplatser!

Sen bokade jag platsbiljett och valde den plats jag ville ha. Tro på fasiken att det stormar in en man precis innan dörren ska stängas och kastar sig ner bredvid mig trots att det stod att det inte fick sitta nån där och han stank som bästa lilla horhuset i Texas. Hört talas om lagom är bäst, grabben?! Jag är inte doftallergiker, men detta fick till och med mig att kippa efter andan. Han verkade väldigt nervös och satt och fipplade med saker hela tiden, trummade med benen och fingrarna och drog upp och ner "min" persienn på fönstret stup i kvarten. 

Att det dessutom hela tiden rullar reklam i högtalarna, för skraplotter, taxfree-varor, deras on flight-café och massa annat, kan inte räknas som annat än irriterande och det går absolut inte att sova... men det är billigt!

En taxichaffis försökte lura mig när jag kom fram också, men den lätta gick jag inte på! 

"200:- till ditt hotell - fast pris!" 

Tack, men då tar jag bussen för 15:- svarade jag. 

"Bussen? Ha! Den tar en timme - minst! Och det är sommarpriser så alla taxis kostar 200:- nu!"

Tack, men jag vet utmärkt väl att buss nr 175 tar ca 20 min, stannar precis utanför hotellentrén och att en taxi till mitt hotell inte ska kosta mer än max 70:- så, tack, men, nej tack!

"150:- då?" ropade han efter mig när jag gick. 

Valde en annan taxi och det kostade ca 55:- Tyvärr är det många som blir lurade av dessa svarttaxis och jämfört med Sverige så är väl 200:- från flygplatsen till centrum billigt. 

Nästa tur blir till annan ort - jag har ett mål i sikte och det blir nog Ryanair som får ta mig även dit...

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar