måndag 30 september 2013

Septembertankar

Dagarna går. September är nu slut. Jag har påbörjat utredningen på smärtkliniken, passerat 2 års dagen efter min operation och avslutat med att fylla år.

Födelsedagen spenderades i lugn och ro. Middag ute med maken och på kvällen kom svärföräldrarna förbi på lite fika. Jag gjorde en Citronkladdkaka som jag hittade receptet på hos Hillsmother och den var så god att jag gör en till nu. 

Receptet? Superenkelt!

Citronkladdkaka

1 citron
150 gram smör 
2 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 150 grader.

Smörj och bröa en form, ca 20 cm i diameter. Smält smöret och låt svalna tvätta och torka citronen, riv skalet och pressa ur saften i en skål.

Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Tillsätt vaniljsocker, citronsaften och det rivna citronskalet. Vänd ner mjöl och smör och häll smeten i formen. 

Grädda kakan mitt i ugnen i ca 30-40 minuter. 

Servera med grädde eller vaniljglass, en lakritssås eller bara pudrad med florsocker...



En köttgryta står och puttrar på spisen. Lite lyxigare än jag hade tänkt mig eftersom den frysta nötsteken förmodligen var oxfilé, men det är mat det med och blir säkert bra! 

Imorgon ska jag ta med mig kameran när jag åker till jobbet - har sett ut en plats som jag tror kan ge några fina höstbilder så jag måste ge idén ett försök...

Besök 3 på smärtkliniken kommer i ett eget inlägg.

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar