onsdag 12 augusti 2015

Jäkla meck!

Jag har (ibland) högtflygande planer, eller kalla dem drömmar, om ni vill...

Utrustad med ett kit för att göra hand- och fotavtryck i gips och även fingerfärg för enkla avtryck skred vi till verket för någon helg sedan. 

Att trycka och gjuta tänkte jag avvakta med då så det la jag åt sidan eftersom det skulle bakas trolldeg, blandas gips och kladdas - kände inte för det då.

Fötter och händer med fingerfärg på tjockt papper var planen... pojken ville annat!

Fötterna gick väl rätt okej men inte helt bra. Händerna, som han gärna har öppna vanligtvis, blev tight små knutna nävar där han, ta mig tusan, inte tänkte samarbeta!

Oh well, det blev små fötter då som användes till ett fint foto som ramades in. 

I helgen köpte jag en papperslera på Panduro i syfte att använda istället för trolldeg, eller om det blev snyggt, istället för gipset med. 

Idag fick jag så för mig att det var dags att göra avtrycken. Pressade ut leran i ramarna som följde med det ursprungliga kitet och tog av plutten hans strumpor. Fötterna pressades, leran slätades ut på nytt eftersom det såg ut som skit, fötterna pressades ner igen... och igen... och igen, tills ungen tröttnade och jag blev nöjd med resultatet. 

Händernas tur! Men, icke sa Nicke, det tänkte han inte samarbeta med... alls!

Mamman väntades, slugt, tills pojken somnade och passade då på, när han var avslappnad och utslagen. 

Vilket jäkla jobb för att få till några små avtryck!

Nu hoppas jag och håller tummarna för att det blir bra när det torkat med - annars blir nog plutten rätt lack på mig om vi ska försöka med samma visa igen...

Ramarna ska målas lite innan de hängs upp på väggen också, men det är nog ett mindre bekymmer - och involverar ingen liten plutt som trilskas åtminstone.



  

1 kommentar:

  1. Brukar vara pilligt att göra sådana, men kul att ha sen när de blir större... Snygga blev de iaf de du meckade till...

    SvaraRadera