fredag 12 april 2013

Doftzoner

Andra färgkodar sitt kök med skärbrädor i olika färger - gul för kyckling, grön för grönsaker, röd för kött osv... toppen säger Miljö & Hälsa, för att minska kontamineringen och risken för sjukdom.

Jag doftzonar mitt hem - man skulle kunna tro att Yankee Candle sponsrat mig, men ingalunda! Jag är fast i ett beroende! Mitt beroende gör att vårt hem doftar absolut underbart!

Inga starka dofter... det är nästan så jag tror att även en doftallergiker skulle klara av det. Yankeeljusen håller fantastisk kvalitet! Doften du känner när du luktar på ett otänt ljus är den doft som kommer spridas när du tänder det... Jag kan nog inte räkna antalet doftljus jag köpt i tron att det ska sprida väldoft hemma och när man väl tänder det lukter det antingen ingenting, kemiskt eller katastrof! Det händer inte om du köper ett Yankee!

De må vara lite dyra, men så värda pengarna och har man dessutom en så trevlig butik med hjälpsam ägare och bonussystem, som vi har i Örebro, är det en fröjd att handla!

Kommer du hem till oss, kliver in i hallen, sluter ögonen och tänker dig en härlig sommardag med nyplockade solvarma jordgubbar som du mosar med lite socker, så har du första doftzonen.


I badrummet brinner ett Pink Sands som enligt beskrivningen ska dofta frisk citrus, söta blommor och kryddig vanilj - den har en liten underton av vattenmelon.

Sovrummet lindas in i en härligt söt doft av mango, fruktigt och med lite persika. Att lägga sig där och vila är en dröm...


I köket står en frisk fläkt av Passionsfrukt som blandas med mandarin och melon. Friskt, härligt och uppiggande när man håller på med allehanda sysslor i köket.


Sista doftzonen är vardagsrummet där vi förflyttas till en söderhavsö med Bahama Breeze - en fruktig blandning av ananas, mango och grapefrukt - närmare Bahamas än så här kommer vi nog inte, men det är helt okej för mig.



Yankee Candle gör att jag kan drömma mig bort, dröja mig kvar vid ett minne, sväva iväg i fantasin och nöjd återgå till verkligheten!

  

4 kommentarer:

  1. Vad kostar deras ljus?

    Så underbart med alla dofter... Längtar efter att kliva in hos dig och känna dem. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vaxkakor, som man låter smälta över ett värmeljus, kostar 20:-. Ett större "värmeljus" (typ som 3 värmeljus i höjd) kostar 30:-. En förpackning med 10 eller 12 värmeljus kostar 119:-. Den lilla glasburken kostar 119:-, mellan glasburk 235:-, stor 289:- Sen finns det ett mellanstortljus i glasburk med trälock för typ 179:-

      Brinntid på de stora glasburkarna är 110-150 timmar så de räcker länge och det är samma på alla storlekar att brinntiden är lång, så man får ut mycket för pengarna.

      Radera
  2. Både jag och Sture är doftallergiker och mår dåligt av all doftljus som säljs i vissa affärer. I vissa butiker formligen stinker det så att vi inte ens kan gå in där. I de butiker vi kan gå in i rusar vi snabbt förbi hyllan med dessa avskyvärda ljus...iallafall för mig är dom det. Skulle vilja lukta på dessa du har, klla om ja gtålde dem. Finns de att köpa i vanliga butiker och doften man känner då de inte är tända är det densamma som när man tänder dem så inte doften blir starkare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yankee Candles säljs inte i alla butiker, men jag ska se om jag kan få reda på närmaste återförsäljare till dig... Det finns starkare och det finns diskreta dofter. För att prova skulle jag rekommendera dig att i så fall testa nån diskret, mjuk doft som Mango Salsan, Sweet Strawberry eller Waikiki Melon.

      Om jag hade någon diskret doft som värmeljus skulle jag gärna skicka ett till dig så du fick testa, men värmeljusen jag har är starka dofter.

      De luktar precis likadant när de brinner som när de är otända, men det är ingen extremt intensiv doft, därför tror jag att en allergiker skulle klara vissa dofter - men det beror självklart på hur allergisk man är...

      Radera