torsdag 6 juni 2013

Bajca!

Fredag till måndag var jag med min morbror (mosters man, men har alltid kallat honom morbror) i Barcelona. Han bokade resan för att få se FC Barcelona - Malaga på Camp Nou. Det är fotboll det handlar om, och skäms inte för att du inte visst - jag hade ingen aning heller!



Matchen, som var min första fotbollsmatch någonsin (förutom en klasskampsmatch mellan 7-åringar), var inte så illa som jag trott. Det tog upp drygt 90 min av resan och det kan man ju leva med... även om jag inte förstod ett smack! Jag trodde exempelvis att "offside" var att bollen eller spelaren hamnade utanför planen - det var det inte, men reglerna var så underliga att bara en man kunnat komma på dem och schack är en picknick i jämförelse! Huvudsaken var ju att bollen, de fightades om, hamnade i mål - det förstod till och med jag att det var nåt bra...




Besökarna kom i alla former, storlekar och åldrar - från gamla damer med säsongsbiljett till 2-åringar som hejade, passionerat, på "BAJCA!!!" De var så söta och att de inte kunde säga "r" gjorde det ju bara roligare, men det förstod inte spanjorerna.




Hotellet var fantastiskt fint! Den som varit arkitekt och designat allt från färgsättningar till hur lakanen skulle vikas över sängen, skulle få en medalj! Det var så snyggt! Personalen var jättetrevliga och det märktes att det var ett hotell med högre klass. Allt skulle ligga på ett särskilt sätt, bestick och glas ställdes på borden med millimeterprecision - de har garanterat fått lära sig med en linjal tills det sitter i ryggraden...




Unnade mig massage två gånger och det var så skönt att jag ville ta med massören hem... hon var inte så stor och skulle säkert inte ta så stor plats...


Frukostbuffén - det som oftast vinner mitt hjärta med ett hotell - var fräsch, fint upplagd, med mycket god variation och saknade man något sa man till så tog det inte lång stund innan de fixade fram det. De bakade eget bröd hela dagen, serverade spanska korvar, stekt potatis, lufttorkad skinka och massa olika frukter. Jag älskar att äta hotellfrukost! Komma ner utvilad, allt står uppdukat, man bara tar det man vill ha och någon annan dukar av, städar upp och kommer med te...




Staden var fylld med vackra byggnader, små mysiga gränder och alla affärer du kan önska. Vill du ha popcorn? De har en affär där du kan köpa alla tänkbara smaker och varianter! Har du lyckats hitta "kärleken" på stan så har de kondomerior lite här och var - alla regnbågens färger, storlekar, smaker och former... Är du sugen på färsk frukt - då rekommenderar jag saluhallen på La Rambla - en upplevelse att bara gå in och titta!







Vovven på stan firade nåt. Vad framgick inte... men vem kan vara ledsen med en ballong?!



Fotbollsresan var en fullträff! Barca vann med 4-1 mot Malaga och vi träffade dessutom ett annat fotbollsproffs på stan. Jag hade ingen aning om vem det var när jag stod och pratade lite med honom. Han presenterade sig som Francesco och jag presenterade mig tillbaka. Fortfarande helt ovetande! Folk flockades runt honom och vill ta foton och min morbror hoppade nästan jämfota för att jag skulle ta upp kameran. Helt ovetande bad jag om ursäkt för att jag inte kände igenom honom om han var känd och folket var där för hans skull... De var nog där för honom och att jag inte visste vem han var gjorde inget.

Jag räknade bort film, eftersom jag annars troligtvis skulle känna igenom honom. Musik togs bort med för då skulle morbror inte ha en aning och han såg exalterad ut. President såg han för ung ut för att vara, så då var det bara sport kvar...

"Ja, sport stämmer", sa han... Jaha... då ber jag om ursäkt igen. Jag kan inget om sport och ska på min första fotbollsmatch EVER och se Barca-Malaga. (Hans polare höll på att bryta ihop, de tyckte det var hysteriskt roligt, av nån anledning.) Gissade på fotboll eftersom vi var i Barcelona. "Jo, fotboll stämmer" fick jag till svar.

Jaha... jag känner bara igen namnet Messi och vet vem Maradona är, så... är det i den "ligan"?

"Ja, jag är nog någonstans i närheten där..."

Morbror hoppade och studsade - "TA BILD! TA BILD!"

Bad om ursäkt igen och frågade om jag fick lov att ta en bild åt min morbror, eller om han kunde tänka sig att ställa upp på en bild tillsammans med morbror.

Hans polare skrattade så de grät och sa "låt henne ta en bild - bara vi får ta en på er två sen - det här är ju hysteriskt roligt!!"

Fröken är förmodligen totalt bortgjord och vill inte hamna på något Instagramkonto som blondinen som inte visste vem Francesco Totti är... Morbror fick i alla fall sin bild och var sååå nöjd!


Dagarna spenderades på stan, kvällarna med att äta gott. Hemresan gick smärtfritt och att flyga med Ryanair är inte alls farligt - de är i tid och står man bara ut med all reklam och försök till försäljning på planet så är det helt klart värt prisskillnaden från andra bolag.

Förresten... på hotellet fanns självklart en minibar och förutom de obligatoriska chipsförpackningarna, chokladbitar och jordnötter, fanns det även oliver med mandel... vi var ju i Spanien!


  

2 kommentarer:

  1. Låter som ni har haft det HÄRLIGT!
    Vad jag förstod av ett par blogginlägg tidigare har det varit en jobbig tid.

    Tack för ditt mejl med, ska bara orka ta tag i det med. Den här jäkla depressionen som satt klorna i mig är inte att leka med :-S
    Vet du om man kan få hjälp med att ansöka någonstans? Lixom bara orkar inte... FaN!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Resan var verkligen härlig, trots att det var en fotbollsresa ;)

      Och ja, det har varit ganska kaotiskt här ett tag. Makens kusin omkom i en mc-olycka där påkörande sportbil smet. Han var 25 år, nygift och hade hela livet framför sig... Självklart blev det kaos för alla och jag tog på mig den "praktiska" rollen. När jag ordnat klart med det mesta och kunde andas ut så släppte allt för mig med och tårarna flödade (i hemlighet när ingen såg)...

      Det i kombination med att jag haft en period av mycket smärta pga EDS'en har gjort livet rätt hårt ett tag. Har muskelinflammation i ena benet, som började i underbenets benhinna och sen spred sig så hela benet nu är inflammerat och jag är rädd att det ska fortsätta upp i ryggen, det har även påverkat ett sår på foten som inte stänger sig och nu blivit inflammerat.

      Ibland suger livet och man blir ju dessutom så jäkla deppig och ångestfylld av all smärta!

      Du kan på ansökan kan skriva att de ska ringa upp dig istället för att du fyller i allt... då skriver du bara i namn, personnummer och sånt, så ringer de upp dig och gör upp om en telefontid då en handläggare på Försäkringskassan ringer upp och ställer alla frågor de behöver ha svar på och antecknar. Det är nästan lättare eftersom de vet vad de ska fråga och du får då hjälp att ta upp allt som kan ligga till grund för ersättningen.

      Annars vette tusan om det finns någon som kan hjälpa till med ansökan, om du inte har någon närstående som kan hjälpa dig att fylla i...

      Förstår att orken inte finns - men någonstans i den nedåtgående spiralen finns en trappa uppåt... jag har svårt att hitta den, men ibland ser jag ett par trappsteg, men så slocknar ljuset och jag faller igen...

      Radera