onsdag 11 september 2013

Smärtkliniken

Idag har jag gjort massa ärenden på sjukhuset... tagit uppföljningsprover inför 2-års dagen imorgon. Får väl veta svaren inom en vecka, antar jag. Sen gjorde jag mig redo för mitt besök på Smärtkliniken.

Ett möte som min förra läkare remitterat mig till eftersom hon ansåg att jag missbrukade smärtstillande så min inställning till det hela var kanske inte odelat positiv, men det fick jag förklara och läkaren jag träffade förstod min inställning. Jag sa också att jag var öppen för nya infallsvinklar, om de kunde komma på något, för att stilla smärtan - särskilt utan tabletter.

Han frågade massor av frågor om sjukdomar, min sociala situation, arbete, läkemedel, fritid osv och sen fick jag böja på mig, vrida alla ben och armar åt alla tänkbara håll, vinkla huvudet åt de håll som går, testa reflexer och muskel- och ledstyrka innan han sa att allt såg typiskt ut för en patient med EDS. Han var inte av uppfattningen att jag missbrukade smärtstillande. Han skulle inte rekommendera att något skulle tas bort, utan snarare ville han lägga till något, men inte i dagsläget. Först ska jag träffa en sjukgymnast, en psykolog och en arbetsterapeut som alla tre ska göra utvärderingar och sen ska vi träffas alla tillsammans igen för att de ska tala om vad de kommit fram till - SEN bestämmer han vilket eller vilka läkemedel som ska läggas till och om det finns några hjälpmedel jag kan vara i behov av i hemmet.

Det jag ser fram mot mest är väl en kontakt med en arbetsterapeut eftersom det finns hjälpmedel jag önskar, men inte kunnat få för att jag inte haft den kontakten innan.

Psykologen känns rätt meningslös, men eftersom det ingår i hela "paketet" motsätter jag mig det inte på något sätt...

Han trodde att jag skulle få kallelsen inom någon vecka och att mötet skulle ske ganska omgående då. Det känns okej att denna boll satts i rullning och att min remitterade (av mig permitterade) läkare inte hade rätt i sina åsikter.

Det var på det stora hela ett bra möte!

Nu är jag gräsänka eftersom gubben farit till Stockholm på kurs, men han blir inte borta länge så det gäller att ta tillvara på friheten och njuta så mycket jag bara hinner av att vara ensam.

Jag ska sätta kamerabatteriet på laddning över natten så jag kan ge mig ut på lite fotoexkurtion i naturen på väg hem från jobbet imorgon - det ska bli min 2-års present till mig själv!


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar