onsdag 18 december 2013

50 shades of me...

Här följer 50 saker om mig. 50 saker där vissa punkter är gammal skåpmat för er, och vissa saker är nya... Så... here we go!
  1. Jag jobbar som återtagare - alltså, jag hämtar bilar från folk som inte sköter sina krediter. Inte den mest uppskattade människan, med andra ord.
  2. Jag är kattmänniska och har alltid haft katter. Just nu har jag 2 st och de heter Albin och Max.
  3. Min man är personlig tränare och jag är världsbäst på att slappa i soffan.
  4. Jag dricker ungefär 2 liter vatten per dag och det måste vara isvatten, så det finns flaskor i frysen hela tiden och jag har med mig mina "nappflaskor" överallt!
  5. Jag har gjort en gastric bypass och gått ner nästan 50 kg.                                                                                                                                              
  6. När jag var liten använde jag varken napp eller snuttefilt.
  7. Jag har Ehlers-Danlos Syndrom och det gör att jag har mycket värk, men försöker hålla skenet uppe när jag träffar folk, så de flesta vet nog inte hur mitt liv faktiskt är/känns.
  8. Har ett Yankee Candle-beroende, men är väldigt petig med dofterna, så ingen göre sig besvär att överraska mig med något från YC om du inte vet vad jag tycker om!
  9. Jag har 3 syskon, 9 syskonbarn plus ett på väg och 3 syskonbarnbarn - men inga egna ungar.
  10. Jag är periodare - av godis och mat. Just nu är det potatis eller Ravioli på matfronten och Nappar från Malaco (säljs inte i vanliga butiker eftersom det är en dansk produkt). Och, ja, jag äter godis fast jag gjort en GBP!
  11. Jag är galet envis! 
  12. Jag var nagelbitare hela mitt liv, tills jag flyttade till gnällbältets huvudstad, då slog envisheten till och jag bestämde mig för att det fick vara nog... Nu är naglarna långa, starka och fina och det är katastrof om en nagel går av! (I-lands problem av stora mått!)
  13. När jag gick i 5:an tände någon eld på min familjs förråd och alla våra tillhörigheter brann upp, så, i princip, alla mina minnen från uppväxten och förskolan/lågstadiet försvann. Det var otäckt och jag var länge efter det rädd för bränder. Mamma fick inte ha ljus tända när jag gick och la mig för att jag var orolig för att det skulle börja brinna hemma också.
  14. Jag äter inte blodpudding, och har aldrig gjort (smakat så klart eftersom man måste innan man ratar nåt)! Det var också den enda maten mamma accepterade att jag inte åt och lagade nåt annat till mig om hon och brorsan ville äta detta otyg.
  15. Jag har svårt att slänga saker - detta gör att vi har väldigt mycket grejer överallt!
  16. Jag är mycket bekväm av mig...
  17. Jag har snart haft körkort i 20 år.
  18. Är lite tung på högerfoten och har åkt dit för fortkörning ett par gånger.
  19. Har svårt för höger och vänster. Jag viftar ofta åt ett håll och munnen säger ett annat, men man ska alltid titta på var handen visar för det är rätt.
  20. Första gången jag drack alkohol var jag närmare 30 år. Jag har aldrig druckit alkohol med mina arbetskamrater och de har aldrig sett mig berusad.
  21. Jag spelar piano.
  22. När ingen ser dansar jag gärna - men inte bra (fast i min fantasi är jag fantastisk!).
  23. Mamma fick en tatuering i julklapp från mig när jag gick i gymnasiet. Hon hade pratat om hur gärna hon ville ha en tatuering när hon var yngre, så för att få slut på det pratet fick hon en och så glad som hon blev för det presentkortet har jag sällan sett en människa bli. Det blev en nyckelpiga på axeln.
  24. Jag är tedrickare och ordförande i TDR, Te-drickarnas Riksförbund.
  25. Fick jag bestämma skulle vi sova med fönstret öppet året runt, men tyvärr är maken en fryslort och gnäller om jag ens kommer på tanken.
  26. En av de få saker jag har kvar från min barndom är en nalle, den kallades bara "Nallen" och en liten hund som hette Nöpönenä (finska för sötnos).                                                                                                                                                                  
  27. Min mormors farfar, och farmor, blev arkebuserade i Finland under Finska inbördeskriget.
  28. Morfar för spion i Ryssland för finska staten under 2:a världskriget.
  29. Jag har sjungit med Håkan Hagegård.
  30. Jag har påbörjat en psykologutbildning, men avslutade den aldrig - jag tog en studiepaus och skulle jobba ett år. Ett år har blivit... många och nu tror jag inte jag kan sätta mig i skolbänken igen, men studierna var inte bortkastade!
  31. Jag har klarat inträdesprovet till Mensa, men valde att inte bli medlem - ville bara bevisa för mig själv att jag faktiskt kunde! (Irriterar vissa...)
  32. Tycker oliver är otäcka djur.
  33. Jag har spindelfobi och gått hos en terapeut för att bearbeta det, men rusade ut därifrån när en spindel i för stor storlek plockades fram - "Tack! Jag tror det räcker - jag är botad nu!! sa jag högt och tydligt, tog mina saker och drog... (Jag var inte botad och spindlar skrämmer mig fortfarande, även om jag klarar av att inte ställa till en scen varje gång jag ser en nu.)
  34. Jag är uppväxt i en liten byhåla, på landet, intill vatten och med egen pool - fancy, eller hur!
  35. Under gymnasietiden spenderade jag mer tid i musiksalen än i mitt klassrum. Så mycket att jag fick en egen nyckel till musikenheten och kunde komma och gå när jag ville, även kvällar och helger.
  36. Hade höga betyg i alla ämnen... utom idrott.
  37. Min pappa dog när jag var 27 år.
  38. Jag är stolt prenumerant av Ica Kuriren, sen jag var 24 år. Vuxenpoäng på det va?!
  39. Den enda man jag kunde acceptera att mamma gifte om sig med, efter att hon och pappa skilde sig, var Tommy Körberg - hon är fortfarande ensam.
  40. Jag imponeras inte av muskler... Däremot tycker jag att verktygsbälten och kunskapen att köra bärgningsbil eller bil med släp, särskilt om man backar, är "upphetsande". 
  41. Jag har en krass syn på livet och döden. Döden skrämmer mig inte och jag tycker att varje person bestämmer över sitt eget liv... och död.
  42. Jag älskar levande ljus och nu på vintern kan det lätt brinna 60 ljus i vår lilla lägenhet.                                                                                                               
  43. Min katt, Albin, pratar. Han kan säga "mamma" och tycker om att pussas.
  44. Min klädkammare är ett stort, svart, hål. Det som stoppas in där slukas och kommer troligtvis inte fram igen. 
  45. Jag har aldrig provat att röka, inte ens tjuvrökt i skolan när alla andra skulle testa.
  46. 2012 var jag i Irak i två veckor. Det var en intressant, och skrämmande, resa.
  47. Jag har en dröm om att ha ett litet (bok)café, där jag lagar egen mat och bakar eget bröd till mina gäster - tyvärr vinner jag inga miljoner på att aldrig spela på något, så det kommer förbli en dröm.
  48. Jag älskar långa, varma, bad och brukar unna mig det var och varannan dag efter jobbet.
  49. Gillar inte födelsedagar, julafton och andra "påtvingade" högtider. Tycker inte om att tvingas köpa presenter och har dessutom svårt att visa min egen glädje när jag får något, hur glad jag än blir inom mig - det kommer liksom inte ut. Det kan säkert tolkas som missnöje. 
  50. Jag älskar elefanter och om man kunde ha en liten mini-elefant, hemma skulle jag stå först i kön att köpa en!

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar