måndag 23 december 2013

Decemberuppdatering till jul

Fjärde advent igår, julafton imorgon, julkänslan obefintlig och min adventskalender är nästan slut...



Adventskalendern har bjudit på många överraskningar, teer jag inte skulle provat om jag inte fått dem serverade... vissa otäcka men vissa alldeles himmelska! Noggrant har jag noterat vilka som ska köpas och vilka jag aldrig vill dricka igen. Vem hade kunnat ana att en vacker blomma som Blåklint kunde vara så otäck i te?! 

För att vara säker på att få en julklapp köpte jag en till mig själv... Ett hänge från Ko-Ko-No. Jag tycker alla deras smycken är underbara och har flera stycken sen tidigare och två kedjor. Den här gången blev det en Whirlwind.

Vi var ute och åt julmiddag med jobbet. Inte julmat/julbord utan vanlig mat - mycket uppskattat! Det var nästan "slagsmål" om vem som skulle sitta bredvid mig... inte för att jag är så fantastiskt söt och trevlig utan det var nog mer magarna som talade. 

Jag valde en förrätt som hette "Fyra svenska smaker". Det var Löjrom med klassiska tillbehör, Rökt Hälleflundra med pepparrotscreme, Rökt Vildsvin med äppelsalsa och Rökt älg med chili- & kanelsyltade kantareller. 

Före förrätten fick vi en "för-förrätt"/amuse bouche, vilket var en liten soppa på jordärtskocka och kummin.

Älgen och vildsvinet var supergott (men jag petade bort kantarellerna för de är otäcka), löjrom är alltid gott och den rökta hälleflundran var annorlunda, men spännande.

Eftersom jag skulle ha plats kvar för varmrätt och efterrätt blev det lite kvar.

Till varmrätt valde jag en klassisk flamberad pepparstek av oxfilé med grillade grönsaker, pepparsås och pommes. Yum! Jag åt bara upp hälften, men behövde inte skämmas för tallriken var tom när de andra var klara med både sitt och mitt...

Efterrätten blev en "Äppelfrestelse" vilket var höstäpplen, rostade nötter och punchcremé varvat i en glasburk med färska bär till. SUPERGOTT! men inte heller här orkade jag allt, så burken gick laget runt och landade tom på min tallrik igen. 


Så... julafton närmar sig, den är faktiskt bara några timmar här ifrån och maken fick en passande julklapp från sin arbetsplats. Jag valde att se det som att grillbesticken var för att underlätta hans proteinintag, han som är nyttig och PT och den stora korgen med godis var till hans fru som är proffs på att slappa i soffan (är inte säker på att det var det som var tanken, men...).


Julklappsshoppandet har varit mycket sparsamt i år, vilket jag är tacksam för. Det roligaste med paket/presenter man ska ge bort är att paketera in dem, men i år brydde jag mig inte om avancerade pappersvikningar eller inslagningar. Det är till små barn och de bryr sig väldigt lite om hur paketen ser ut, har jag en känsla av, så det blev väldigt enkelt.


Min uppgift till julbordet som ska intas i Värmland, blev att fixa nåt till kaffet efter maten. Så jag har bakat saffranskaka, kardemummamuffins, saffranskransar, Nutellarulle, lite vanliga bullar och småkakor.


Nu ska jag ta en bit av lasagnen jag precis gjort och som fått stå på spisen en stund för att stå till sig och svalna lite innan man tar. Vi har faktiskt total avsaknad av julmat i vår kyl. Inte en julskinka ens, men tror jag ska köpa en, för det är väldigt billigt pålägg och ganska gott med lite senap på en macka...

God Jul på er alla! Ta det lugnt i jul! Tänk på att alkohol och barn inte går ihop - låt barnen få en vit jul! Blås ut alla ljus innan ni lägger er, men framför allt... kramas och visa kärlek - det är gratis!

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar