torsdag 18 oktober 2012

Har ni fest eller?

Snart slår klockan om och det blir fredag... Dagen som det festas vilt runt om i Sverige. Det är inte fest utan det festas, vilket tydligen är synonymt med att supa skallen i bitar.

Detta festande förstår jag inte! Jag vet att jag skrivit om det tidigare, men jag förstår fortfarande inte... Ta ett glas vin, ta två... Ta ett par öl... men sup inte så du inte kommer ihåg gårdagen imorgon! Vad är nöjet i det?!

Det oroar mig faktiskt att det dricks så häftigt och att ung som gammal häller i sig såna mängder - det är inte nyttigt och det kostar massor. Folk klagar över att de inte har råd med det ena och det andra, men kan gå till Systembolaget och köpa massa alkohol utan att blinka och utan att tycka att det är något konstigt.

See where I'm going?

"Snart är det fredag! Nån som ska ha fest? Är man bjuden?"
"Dags att festa! Skål på er!"

Jag blir ledsen när jag läser alla statusuppdateringar på Facebook... Det ser inte bra ut att vecka efter vecka lägga upp dessa statusar och bilder på inköpen. Skulle man, Gud förbjude, säga något om det, blir det jordens liv, debatt och diskussion. Alkoholen är tydligen helig! Säg inget ont om den för då ska du brinna i helvetets eviga eld!

Missförstå mig rätt, än en gång, jag tar mig ett glas vin någon gång ibland, till god mat eller efter en god middag när man sitter i soffan och ser på något trevligt på tv'n eller pratar... men jag gör det för att det är gott, inte för att bli full. Är vinet inte gott dricker jag inte upp det och jag tycker inte om annan alkohol än vitt vin och riktig engelsk cider. Jag kan inte för mitt liv förstå meningen med att hälla i sig en 75:a blandat med Red Bull, 15 öl och några Bacardi Breezer på en fredagkväll, vakna upp utan minne på lördagen och börja om när lördagskvällen kommer för att däcka på badrumsgolvet efter att ha kräkts upp fyllemiddagen man åt innan.

Är det att festa?!

Fest för mig är inte att supa sig redlös, kräkas upp sitt maginnehåll, däcka på golvet, börja om när man vaknar till liv och få blackouter. Jag tycker om att minnas mina fester, minnas att man hade trevlig med sina vänner, att man åt god mat, kanske delade en flaska vin, satt och pratade, alla behåller sitt medvetande på en acceptabel nivå och att man dagen efter inte behöver ringa runt för att fråga vad man gjorde eller sa.

Jag kanske är konstig - men det må så vara!


  

3 kommentarer:

  1. nej du är inte konstig. men egentligen är det väl ingen som tycker om att supa sig dyngrak och spy efteråt, ingen tycker väl det är en riktig fest mer än unga tonåringar. jag gillar också bäst vi och särskilt ett eller två glas till någon god maträtt. men jag tror de flesta vuxna faktiskt kan hantera alkohol. Händer det en gång att det går över styr så kan man bortse från det. men händer det gång på gång då bör man med all säkerhet se över sina dryckes vanor, ja kanske sluta helt faktiskt.De hör nog ungdomen till att dricka för att bli full. Hoppas jag iallfall

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är detta något jag ser hos vuxna också, särskilt på Facebook där alla skriver vitt och brett om sina bravader. För mig är det beklämmande oavsett ålder när det sker vecka efter vecka. Jag har flera stycken i min vänlista som jag tycker borde se över sina dryckesvanor, men säger man något blir det ett himla liv, så jag har valt att inte uttala mig längre, men i min blogg får jag ju skriva vilka reflektioner jag vill - väljer de att läsa och ta åt sig ligger det hos dem! :)

      Radera
  2. sv - De öppnade inte ens presentkortet så de såg koden. Hon tittade bara på skärmen utan att ens ta i tfn.

    SvaraRadera