lördag 13 oktober 2012

Vad tycker vi om pälsar?

Jo, men, så... att, eh... Jag har en minkpäls och en persianpäls i min ägo. Vet inte om man vågar använda dem eller sälja dem. Det finns ju två läger - ett som säger att päls är av ondo och djurplågeri och ett som tycker det är okej och gärna skulle ha eller har en eller flera själv.

Dessa pälsar har jag inte köpt utan de har varit en gåva. En passar och en inte, men jag tror inte jag kommer använda någon av dem. Frågan är om man ska sälja dem. De är äkta och av mycket bra kvalitet. Minkpälsen är den jag skulle kunna tänka mig använda, men det är den som inte passar... eller ska jag låta sy om den...? Och vågar man i så fall gå ut i den utan att vara rädd att få rödfärg kastad på sig av fanatiska djurrättsaktivister?

Har även en pälsmössa och pälskrage/halsduk/stola som jag tycker är fina men inte vet om jag kan ha... Tycker jag ser ut som ett ollon när jag har mössa - och vem vill gå runt och likna en penis när det blir kallt om öronen?!

Vad känner ni som läser för pälsar - för eller mot? Om någon vågar uttala sig och lämna kommentar...

2 kommentarer:

  1. Hmmm.. Jag känner mig kluven.. Ok, jag stenar ingen som har päls och ja, jag skulle gärna ha det själv ibland. Men jag skulle aldrig köpa ny. Att köpa/sälja begagnat stör mig inte. Det är att köpa/sälja nya som hotar djuren mest...

    SvaraRadera
  2. Jag tycker päls är fint.Såklart är det ju synd om djuren, men tycker ändå att det är SNYGGT! Har själv inget av päls,dels för att det inte är min stil,och dels för att det är rätt dyrt;)Men när jag ser andra som har det så ser det så fint ut! Tyckte att du passade jättebra i det,och JAG tyckte inte du såg ut som ett ollon!Hehe! :D /Therese.

    SvaraRadera