onsdag 30 juli 2014

Utedag i Nora

Den oerhörda värmen till trots packade vi in oss i bilen och for till Nora igår. Det ligger inte långt från Örebro, men jag hade inte varit där tidigare...

En mysig liten stad med gamla fina hus, kullerstensgator och en härlig strandpromenad. 

Vi startade med att äta matiga våfflor på Selma G's våffelcafé. Jag tog en med räkor och maken en med rökt viltkött. Mycket goda, nygräddade och fräscha, men för mycket våffla för en med liten magsäck så det blev lite kvar, men jag var behagligt mätt - och nöjd!


Efter det tog vi en promenad längs vattnet och sen upp mot Nora gamla järnvägsstation där man kunde åka gammal rälsbuss/tåg om man ville, men vi ville mest låna toaletten...

Sen letade vi oss till centrum och Noraglass som skulle vara nåt alldeles exceptionellt! Detvar gott, men int så där som jag målat upp det för mitt inre - glass gjord av gudarna, serverat på en regnbåge som bärs av rosa enhörningar - inte särskilt realistiskt med andra ord. 


Det var för varmt! Jag fruktade för mitt liv! Jag svettades! Jag beklagade mig! Vi gick till bilen och åkte hem med AC'n på full sprutt!

Det blev en fika på Jeremias bageri innan vi landade hemma. Där kan man sitta i solen och ALLT är gott!

Gubben for och tränade och jag förberedde maten tills han kom hem - Citrondoftande färskpasta med halstrade pilgrimsmusslor, marinerad, stekt färsk sparris och knaperstekt bacon. En stor portion till han som behövde det och en miniportion till mig som inget ville ha...



  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar