måndag 6 augusti 2012

Semester

Så... då var vi hemma igen från vår lilla semester och direkt vi kom hem fick vi besök av mitt äldsta syskonbarn med familj vilket var lika mysigt som alltid!

Besöket i Warszawa var trevligt. Vi bodde på två olika hotell och jag måste nog säga att jag gillar det billigare, Hotel Metropol bättre än det dyra, lyxigare Radisson Blu Sobieski. På det senare fanns det fitness center, vilket gubben uppskattade, och jacuzzi, vilken jag låg och plaskade i ganska flitigt. Vi hade en svit där och alltså lite rymligare, men restaurangen var dyr och frukosten inte lika spektakulär som på Metropol.


Vi gick i affärer och allt är mycket billigare där! Det blev dock inte så mycket shoppat som jag kanske skulle önskat, men det går väl fler tåg för shopping kanske... Bio blev det också och även det var billigare. Vi fick två biljetter, popcorn, chips, stor cola, vatten och allt för ca 120:- och det är väl vad det kostar med bara en biljett till bion här i Sverige. Tyckte dock att det var lite väl högt ljud i salongen så jag knycklade ihop papperstussar och tryckte in i öronen och såg förmodligen ut som en konstig sur tant med papper som stack ut ur öronen, men det bjuder jag på!

Ett besök på Zoo blev det också och djuren där var betydligt piggare än de på Parken Zoo i Eskilstuna (där vi var igår med syskonbarnet med familj). Även inträdet där var inget att klaga på... taxi dit och tillbaka till hotellet, inträde för två personer, fika, vatten och glass gick på ca 150:- och på Parken Zoo betalade vi 215:- per person igår och såg inga djur alls nästan!

På zoo't fanns det en himla massa djur, men vissa hade alldeles för små burar tyckte jag, men självklart var de lättare att se och mer "tillgängliga" för besökarna. 





De stora katterna var mest imponerande och särskilt Leoparden. Den fastnade för gubben och kom fram och studerade honom flera gånger, tryckte nosen mot rutan som var mellan oss och gick till gallret för att stoppa ut nosen och se om den kunde nå honom lite - vilket självklart inte gick, men det var lite häftigt!

Vi gick runt ett par timmar i parken och tittade på fåglar, grodor, elefanter, noshörningar, björnar, uttrar och min fobi - spindlar!



Undrar hur det känns att vara den lilla och än så länge levande insekten som sitter på stenen nedanför grodorna, inom nära avstånd från deras långa och snabba tungor...? 


Någon hade tappat ett par solglasögon ner i utterns vatten som han genast hämtade upp, simmade runt med och lekte med på alla tänkbara sätt innan en av djurhållarna kom och fiskade upp dem från vattnet och leken tog slut. 

Vi var även och tittade på Palace on the Water och Chopins minnespark... Tyvärr var det sjukt varmt hela tiden vi var där så jag orkade inte riktigt med att göra allt som vi skulle kunnat gjort... 31'C varmt är inte riktigt "my cup of tea"!




Massor med mat blev det också och vår favorit blev helt klart en indisk restaurang som hette Arti med mycket god och vällagad mat till bra pris, men vi åt även i Gamla Stan... där det fanns ett "restaurangtorg" med massa olika restaurangers uteserveringar. Vi valde en som hade vildsvinsgulasch och grillspett och det var ett lyckat besök, förutom att gubben råkade dränka sin iPhone i Fanta där så den kortslöts helt och gav upp hoppet om livet. Han fick sen klara sig utan mobil och internet under resten av resan, förutom när han fick låna min nalle.



Vi träffade även på en liten nötsamlare i en park när vi var ute och promenerade. Han såg ut att ha varit i krig för ena örat var mer eller mindre borta, men hoppade och skuttade runt som bara den. En liten flicka gav honom en hasselnöt som han genast sprang iväg med på gräsmattan och letade på ett bra ställe att gräva ner den på, plattade till jorden efter sig och försökte sen se oberörd ut för att inte avslöja var "godiset" fanns...


Jag skulle gärna köpt med några "Gingerbread gifts" (pepparkakor) om jag bara trott att de skulle klara hemresan. De fanns att köpa lite här och var och alla var riktigt fina!


Nu känns det som att jag behöver semester för att ta igen mig från semestern. Det har varit mycket liv och rörelse och jag har inte sovit i min egen säng på över en vecka - DET ska bli en fröjd att få göra inatt!

Nu är bloggen igång igen - Here we GO!

 

2 kommentarer:

  1. Men tack snälla vad sjuttsingen hittade du den. som jag letade och sökte igår...höll på att bli galen...tackar och bugar.Fina bilder du lagt upp. ja Sverige är väldigt dyra på sina inträden tyvärr. Menar du Eskilstuna parkens Zoo? Där var vi mycket med barnen när de var små, fint och rent och massor av djur att titta på. Det var då jättepandorna som gömde sig pga att de ville ligga i skuggan och slöa men de andra djuren var framme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Parken Zoo i Eskilstuna... Det var dyrt och alla djur gömde sig, grävde ned sig, klättrade upp i täta lövkronor och sånt så barnen undrade till slut var djuren var ;)Kändes väl lite så där, men förstår att de som jobbar där inte styr över djurens beteenden så det är ju inget att göra nåt åt.

      Jag var där också när jag var liten när de hade jättepandor och Fantomengrottan och jag minns att det var roligt och mycket att titta på.

      Barnen som var med var trötta och nöjda ändå när dagen var slut så det var ändå värt pengarna att veta att de var glada... även om det kändes i överkant att betala nästan 2000:- i inträde för att inte se något, när vi precis betalat 150:- för att se hur mycket olika, pigga, djur som helst i Warszawa - men sånt är livet :D

      Lyssnade på introt på YouTube och skrev ner texten... kunde inte hitta den via google heller.

      Radera