fredag 14 februari 2014

Sinnessjuka drömmar

Mina mardrömmar härom natten var inte av denna världen, bokstavligen!

De avlöste dessutom varandra så när jag vaknat av en, lugnat mig och lyckats somna om, började nästa och den ena underligare än den andra...

Det började med att vi var på ett återtag och den anletslösa kvinnan vi skulle hämta bilen av var inte särskilt medgörlig, så min "redige" följeslagare band henne, runt armar och ben, framför en liten eld. Helt plötsligt fattade hon eld i fötterna, av oförklarlig anledning, och orkade inte stå upp så hon ställde sig på knä och när det blev för jobbigt föll hon framåt med ansiktet rakt i den lilla elden framför henne.

Varför ingen försökte med släckningsarbete vet jag inte, men jag stod i alla fall bara och såg henne brinna upp, huden smälta och det luktade inte gott.

När hon slutat skrika och, förmodar jag, dött, vaknade jag med bultande hjärta.

Nästa dröm var det jag själv som råkade illa ut i... Jag gick över en bro. Det var en bil- och gångbro av hängbromodell och kom det ett tungt fordon vajade den lite, precis som bron där jag växte upp. Minns att jag tyckte det var otäckt när den sviktade/vajade och hade teorier om hur jag skulle rädda mig om bron skulle rasa.

I alla fall... det kom en bil i mötande riktning, mot mig och föraren styrde rakt mot mig för att köra över mig. Jag kastade mig upp mellan gångdelen och bildelens räcken precis när den körde på och hade ett himla sjå att hålla i mig för då började allt svaja på riktigt! Föraren backade och tog ny sats - jag var uppenbart måltavlan och det var ingen olyckshändelse. Vid andra krocken vaknade jag... igen med bultande hjärta och ett kvävt skrik i halsen.

Till sist klev jag in i en dröm som skulle kunna varit en actionrulle med Will Smith som huvudperson. Det var någon form av "världarnas krig". Det höga hus jag, och många andra, befann sig i blev attackerat av flygande farkoster med, typ, laserskjutningsgrejer. Byggnader runt omkring flög i bitar, jorden skakade, trappor föll samman, hissar rasade ner i schakten, folk dog som flugor och allt var bara total kaos och katastrof!

Min plan var att ta mig ner via stora trappor till en källare i hopp om att det skulle kunna innebära överlevnad. Will Smith som hjälte uteblev och jag fick försöka klara mig själv! Karlar - går inte att lita på ens i katastrofdrömmar!

Huset bombades om och om igen och strax innan jag vaknade föll en bomb så jag träffades av något stort och tungt och därigenom förlorade medvetandet.

Vad ska man då tro om detta?! Hur ska detta tydas?

Ska man gå efter drömtydning så kan den första drömmen, där en okänd, anletslös kvinna blir bunden, uppeldad/mördad, tolkas som att något håller mig tillbaka, jag har förlorat min handlingkraft/min förmåga att uttrycka mig, vissa sidor/egenskaper hos mig dödas och elden förgör och förändrar. Ur askan kanske något nytt, och bättre, kan gro...

Andra drömmen där en förare med berått mod kör rakt mot mig, upprepade gånger, i syfte att göra mig illa, på en bro. Bron symboliserar en övergång från en fas i livet till en annan, ett sätt att hantera motgångar, motstridiga känslor och önskningar. Bilen representerar en förflyttning, ett sätt att ta sig vidare - sen att det i detta fallet är någon som försöker ta livet av mig med hjälp av bilen skulle kunna betyda att jag vill vidare till något nytt och döda de sidor/egenskaper hos mig som jag inte längre önskar behålla.

Den sista drömmen är en typisk katastrofdröm... Denna typen av drömmar tyder på en rädsla som hotar slå sönder något i min privata värld, mitt privatliv. En stor förändring som hotar och skrämmer och en rädsla att allt ska förändras för alltid!

Vad tar jag då med mig från denna nattens underliga brand, mord, död och världskrig?

Något är turbulent i mitt liv, känslomässigt i alla fall, och mitt undermedvetna försöker, febrilt, göra mig uppmärksam på detta och få mig att bearbeta det. Komma vidare, kanske, rent utav?

Jag vore tacksam om mitt undermedvetna och min medvetna del kunde komma överens och bara LÅTA MIG SOVA!!!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar