måndag 23 juli 2012

Pallat med tillstånd

Bakom en lada vid mitt jobb finns det, förutom massiva brännässlor, även vinbärsbuskar och ganska bärrika krusbärsbuskar.

Förra året, när jag upptäckte detta, var jag så där genomärligt trevlig och väluppfostrad och frågade de som bor i det anslutande huset om jag fick lov att plocka lite. Tanten sa att vinbär kunde jag väl få ta av, men krusbären ville hon ha själv. Jag plockade alltså bara vinbär och höll lite koll på krusbären som växte mellan höga brännässlesnår och inte kom kärringen och plockade ett enda litet bär. De skrumpnade ihop och trillade till slut av busken.

I år tänkte jag ta en annan väg runt "problemet"... Fastigheten mitt jobb är inhyst i, samt den som kärringen bor i tillhör en godsherre som bor en bit bort från jobbet. Jag sa helt enkelt till godsherren att det bakom ladan finns fina bärbuskar och frågade om jag kunde få lov att plocka lite där. "Självklart!" sa han och idag har jag smugit bakom ladan och plockat de krusbär jag kom åt utan skyddskläder. Lyckades ändå komma emot en och annan brännässla så jag har lite utslag på armarna nu, men det är det värt. Ska göra mig en liten tur till någon annan dag när jag är bättre klädd och om kärringen kommer ut och säger något ska jag vänligt men bestämt tala om att godsherren själv har gett mig tillåtelse att plocka. (Hon refererar alltid till honom som godsherren och hennes dotter råkar vara gift med honom så hon är "ägarinna på godset", fast hon inte alls äger nåt.)


  

2 kommentarer:

  1. Krusbär är gott och jag tcker att du gjorde helt rätt. =)

    SvaraRadera
  2. Skoj inlägg skrattade gott åt det där med godsherren!

    SvaraRadera