tisdag 13 maj 2014

Weekend away

I torsdags packade jag mig iväg och flög till London med min morbror.

Anledningen till resan var att vi skulle till White Hart Lane och se fotboll, Tottenham - Aston Villa, och det skulle hållas på Tottenham Hot Spurs och inget annat enligt morbror! Matchen var dock på söndagen så vi hade lite tid att se staden och roa oss efter bästa förmåga.

Vi checkade in på ett, i efterhand, mediokert hotell som skulle varit 4-stjärnigt, lämnade väskorna och gick till Hammersmith.

Jag ville till Boots och Primark för att shoppa lite av varje, men framförallt underkläder på Primark eftersom jag har underkläder som passar när man väger 50 kg mer och de sitter inte så himla bra längre...

På Boots inköptes smink, men de hade inte fått det märket jag sökte till butik än, så jag köpte lite annat smått och gott och valde att beställa online för leverans till butiken, utan kostnad, på lördagen. Smidigt som tusan!

På väg hem till hotellet efter första shoppingen slank vi in på en argentinsk köttrestaurang. Det blev grillad, argentinsk oxfilé, med pommes, såser och lite grönt... och ett litet glas vitt vin. Innan maten kom in fick vi nåt friterat bröd och den absolut godaste guacamolen jag någonsin ätit! Jättegott! men jag orkade bara hälften.


Fredagen började vi med hotellfrukost, som tyvärr inte imponerade särskilt mycket. Det var självklart gott, men utbudet var relativt begränsat och kunde inte mäta sig med frukosten i exempelvis Warszawa.

Efter frukosten styrde vi kosan mot London Eye. Morbror ville absolut se London från ovan i "pariserhjulet" och självklart skulle han få det.


Därifrån gick vi över floden mot parlamentsbyggnaden och Big Ben, vidare till Westminster Abbey och tog en lunch på en liten engelsk pub, sen till Buckingham Palace och tittade på vakterna, promenerade till Harrod's och gick runt där och funderade på hur mycket deras varulager var värt - där kan du verkligen köpa ALLT och har de inte det du önskar hemma, tar de hem det... men det kostar!






Vi fortsatte promenaden mot Kensington där hotellet låg, stannade till på ett fik och drack te en lång stund innan vi gick vidare.


På kvällen åt vi pizza på Pizza Express och den godaste pizzan jag ätit i mannaminne! En supertunn pizza med hål i mitten där det låg en fräsch sallad och den dröp inte av fett som här i Sverige. Synd att man inte kan få nåt liknande här...


Lördagen spenderades med en gammal vän till mig, från gymnasiettiden, som bor strax utanför London. Vi var på fjärilshuset utanför Natural History Museum, sen for vi in till Piccadilly, gick runt lite i stan och stannade på Govindas för te och kaka under tiden himlen öppnade sig.


Vi tog tunnelbanan till Hammersmith så jag kunde hämta mitt paket och sen käkade vi på Wagamama. Jag tog en sallad med färsk tonfisk som var himmelskt god! Och till förrätt var det dumplings och vitlöksmarinerade grönsaker. I Stockholm finns Sveriges enda Wagamama-restaurang, och jag kan varmt rekommendera kedjan om någon är hungrig i närheten av den.


Tiden går fort när man har trevligt och efter en pratstund och en kopp te skildes vi åt vid Hammersmith Station. 

På söndagen tog vi det lugnt på morgonen, var nere och åt frukost och gick tillbaka till rummet och vilade lite innan vi skulle åka till Tottenham och White Hart Lane Stadium.

Fotboll är såååå inte min grej! Det var dessutom kyligt, blåsigt och inte särskilt behagligt att sitta där på läktaren och titta på killar som springer runt och sparkar på en boll. Tottenham vann, som tur var, över Aston Villa med 3-0 så morbror var nöjd. Jag kunde bara konstatera att blekvita engelsmän utan tröja inte är lika intressanta som spanjorer - och stoppade ner kameran när laget började ta av tröjorna efter avslutad match.

Vi tänkte avsluta kvällen med en middag på hotellet, men detta "4-stjärniga" hotell hade ingen matservering på söndagar så vi gick till en restaurang i närheten och åt thaimat istället. 

Så tar vi en titt på en del av det som följde med hem då...

På Primark hittades lite underkläder, myskläder, en klänning och lite annat som inte är med på bilden.


Från Boots fick jag med mig lite borstar, mascaror, Sleek-paletter, puder, foundation, primers mm...





Sen köpte jag några andra smågrejer på olika ställen...



Och sist men inte minst, blev det en parfym på flygplatsen... Marc Jacob's Daisy, bara för att den luktar så himla gott!


    

1 kommentar:

  1. Jösses.... Packa ned mig i väskan nästa gång du åker iväg... Du verkar ju hinna med att uppleva mer på några få dagar borta än det känns som jag hunnit med under 35 år.

    SvaraRadera