onsdag 24 augusti 2011

Tar det med jämnmod

Igår var första "riktiga" dagen på pulverdiet, men den förstördes på kvällen då jag följde med svärmor till en bekant för att hjälpa till att laga mat inför en fest.

Hon hade gjort en gryta och ris och vi skulle hjälpa till med små piroger fyllda med köttfärs alt. fetaost och persilja.

Det första som händer är att hon tar en sked av grytan och riset och trycker in i munnen på mig med uppmaningen "SMAKA!". Jag förklarar att det är jättegott, men att jag är på diet och inte får äta nåt annat än min måltidsersättning. Ber även svärmor förklara. Bekantingen blir glad för min skull, att jag fått operationsdatum, men säger samtidigt "liiiite får man fuska, du kan bara smaka lite". Jag svarar att det här är min första dag på dieten och att jag MÅSTE gå ner de där kilona till 12 september. "Jaha, första dagen? Ja men då gör det INGENTING att fuska" säger hon med ett leende som går från öra till öra...

Vad ska man säga?

Jag tog två små piroger, de är verkligen inte större än munsbitar i storlek, men sen drack jag bara te - i mängder...

Idag har jag ätit min morgonshake och lunchshake, druckit massa vatten och kissat Niagarafall flera gånger.

Festen som maten lagades till? Jo, den är jag bjuden på också... Frågan är ju om jag ska gå eller ej. Frestelsen att äta av allt det goda kanske blir för stor och på en kurdisk fest finns det tydligen inget stopp för maten och inget som heter "nej, jag får inte äta" - det SKA ätas!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar