fredag 14 september 2012

Lammkött - anyone?

Vet inte vad jag tänkte när jag, i affären, kom på den briljanta idén att göra lammstek... på ben.

Lamm är inte min starka sida - jag har provat förut, med varierande resultat. Jag ska nog ge upp eller köpa mindre bitar... 2,3 kg till två gastric bypass-opererade personer är kanske att överdriva en smula. Fast inte kan jag rå för att lammskonken är så stor på de små vita fluffbollarna.

Saltade och tryckte i massa vitlökar innan jag masserade in en blandning av rosmarin, honung, citron, hackad vitlök och lite andra örter. Få lamm har nog fått en så grundlig massage innan de skjutsats in i ugnen.

Självklart glömde jag bort tiden - jag jobbar ju inte efter recept och tider när jag lagar, så det var bara att lita till instinkten och känslan av köttets olika stekningsgrad när man trycker på det.

Det blev rätt okej till slut eller om jag bara var för hungrig för att bry mig.

Rostade grönsaker och en balsamicosky fick jag till också - och den blev över förväntan bra!


Imorgon och på söndag blir det ugnkokt lax med rödlök och en blomkål- & potatispuré respektive grillade, vitlöksfyllda kycklinglår med sallad och kanske lite ris. Är sugen på fetaost så det ska jag få ner antingen i salladen eller knö in under skinnet på kycklinglåren tillsammans med vitlöksröran.

Borde göra veckomatlistor igen för jag har slöat till mig lite på matlagningsfronten. Frysen är full med kött, fisk och fågel vi måste använda innan det blir dåligt!

Gå och köpa lammstek när frysen är full - galenskap!!

Nu börjar mitt, tidigare, ångande badvatten bli ljummet - dags att gå upp alltså... Imorgon kanske jag/vi måste gå ner i bastun om jag ska fortsätta vara så här för-förkylnings-frusen. Vill inte bli sjuk nu - har tänkt åka till mamma men vill INTE smitta henne när hon har två veckors behandling kvar och redan nedsatt immunförsvar. Att bara prata i telefon känns inte som det räcker. 13 mil, enkel tur, är för långt borta när "mottin" är sjuk!

Ni glömmer inte tävla va? Ett härligt godispaket står på spel och alla kan delta, med eller utan blogg! Klicka här för att komma till tävlingen...

3 kommentarer: