torsdag 24 oktober 2013

Gör om - gör...

Dagligen ser jag frågor från nyopererade i olika forum, som får mig att fundera på om de vet vad de gett sig in på och om operation är rätt för alla...

"När började ni äta chips?"
"Jag har varit opererad 3 veckor - kan jag dricka Coca-cola?"
"De har erbjudande på Big Mac på McD, kan jag äta det? Varit opad 1 mån."
"Hur mycket alkohol kan ni dricka som varit opererade 2 månader?"

Om det är de första sakerna man funderar på efter en gbp-operation kanske man ska fundera på varför man opererades, om det var rätt beslut och vilket resultat man förväntar sig uppnå!

Jag har varit opererad 2 år och hamburgare var inte min första önskan, chips fanns inte med i bilden, söt dricka har jag i princip helt strukit och alkoholen jag konsumerat sen jag opererades är lätträknad.

Säger inte att det jag gör är rätt eller att alla ska göra som mig, men tanken med operationen är ju viktminskning, operationen är ett verktyg och jag måste jobba för att det ska fungera! 

Jag äter godis idag. Jag äter några chips när jag känner för det. Kan äta en bit av en burgare eller ta ett glas vin, men det var inte prio ett eller ens prio tjugo direkt efter operationen - eller ens idag för den delen. Jag prioriterar att må bra och äta hyfsat rätt. 

Ovan nämnda saker bidrog ju till att jagvar i behov av operationen från första början och det är min skyldighet att tänka om och förvalta möjligheten som givits mig - inte fortsätta med samma destruktiva beteende som innan!

Tänk om - gör rätt!

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar