onsdag 16 oktober 2013

Tröttmössa

Oj! va trött jag är idag! Och jag har dessutom lovat att sitta på jobbet hela dagen för alla andra är borta... Så vi har bunkrat upp med popcorn, film, isvatten, clementiner och ravioli till mig för att jag ska klara mig. Soffan är bokad och eventuella besökare får gärna utebli.

Jag har ett fantastiskt jobb - har jag sagt det förut?!

Inatt vaknade jag och tyckte det var lite kyligt. Mitt täcke var borta, men jag låg så himla skönt att jag inte ville flytta mig... Kände täcket med handen och började dra det över mig. Det tog emot... Tog i lite och antog att gubben nog låg lite på det. Drog så han flyttade sig och jag fick täcket över mig en bit.

Då säger han lite uppgivet "Ge tillbaka mitt täcke! Det är kallt!" halvt i sömnen.

Han hade inte legat på mitt täcke, han hade försökt hålla i SITT täcke, för allt han kunde, när jag drog i det.

Mitt täcke hade jag tydligen rullat ihop till en korv och använde som stödkudde vid benen - det var därför jag låg så skönt...

Stackar'n!

Ja... han fick sitt täcke tillbaka och jag fick ändra ställning och använda mitt täcke som täcke istället.

Bilsitsen jag fick från arbetsterapeuten blir jag inte vän med! Det var inte en sån jag menade att jag ville ha och den fungerar inte alls så bra som jag hade tänkt! Tyvärr säger hon "en sån har jag aldrig förskrivit så det vet jag inte hur man gör/hur den fungerar" och sen förskriver hon något annat istället för att ta reda på vad som är bäst för mig. Hon har inte ens gjort någon bedömning/utvärdering på hur jag gör när jag exempelvis står i köket och jobbar, för att se om det finns något hon kan ändra på eller saker som kan underlätta.

Jag vet ju, genom bekanta som är arbetsterapeuter, att det finns en bok med kriterier för olika sysslor som ska betygsättas, sammanställas och utvärderas för att få en helhetsbild av vad den enskilde individen har för hjälpbehov. Hon har inte gjort ett dugg av det!

Jag önskade en ståstödstol att ha i köket när jag lagar mat/diskar, som jag kan vila rumpan mot, men ändå ha rätt arbetshöjd. Hennes förslag är en arbetsstol, vilket är som en kontorsstol - det är inte det jag är ute efter!

När jag står på mig föreslår hon en stol med ett magstöd som jag kan luta mig mot, vilket i och för sig kan vara bra, men den modell hon föreslog är värdelös för mig eftersom jag måste klättra över sitsen, och har jag ont kan jag inte "sitta upp" som på en cykelsadel på en cykel (ta över benet över sitsen liksom)! Om man kan vika magstödet åt sidan för att sätta sig rakt framifrån och sen fälla fram magstödet så är det en bra idé, men nej, det kan man inte, enligt henne och en arbetsstol är bättre för det är det hon brukar förskriva. Hon har bara förskrivit en ståstödstol under sina år som arbetsterapeut och det blev inte särskilt bra, enligt henne själv - kanske beror på att hon inte är öppen för annat än det hon själv snöat in på?!

Lite besviken blir man ju när det känns som man möts med okunskap och av någon som ska försöka "sälja in" sina favoriter på en, som om hon vore sponsrad.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar