måndag 9 april 2012

Borta bra, men hemma bäst

Idag är en sån där härlig slappardag. Det finns självklart massa "borden", men idag struntar jag blankt i dem. Det kommer fler dagar och om jorden skulle gå under i natt vill jag inte ha tillbringat min sista dag i livet med att städa, diska och tvätta. Är jorden kvar även imorgon så kan jag ta hand om det då...

Halvligger i soffan med en mysig liten vit katt som klämt in sig mellan mig och soffans ryggstöd. Han ligger och värmer mig och mjölktrampar då och då. Slötittar på tv'n och försöker att inte se katthåret i soffan. Jag vill, förresten, ha nya soffor, men det får bli ett senare problem.

Igår träffade vi syskon, syskonbarn och syskonbarnbarn. Vi gick på äventyr, först i trädgården, sen ner till sjön och runt lite på stigar där. Pinnar kastades i vattnet - och jag är alldeles för gammal och mitt hjärta satt i halsgropen flera gånger när de stod på bryggan med tårna halvvägs utanför och hukande slog med händerna i vattnet. Jag var rätt säker på att jag skulle få kasta ifrån mig kameran och hoppa i efter minst ett av de fem barn som var med, men det gick bra och de lyssnade när "Hitler-tanten" aka "The Partypooper" sa till. Prisa Gudarna! att de valde det tillfället att lyssna...

När vi kom tillbaka hade alla barn leriga skor, byxor och jackor, inkl mig själv eftersom jag fick bära minstingen vissa tillfällen och han hade åkt kana i leran så jag fick "bajs" på min jacka också - men vad gör det när det finns tvättmaskiner? Fikat var framdukat när vi kom in och det mumsades glass, sockerkaka, pepparkakor och annat och vips hade de fått en ny sockerkick och sprang upp på övervåningen och härjade loss tills det var dags att bege sig hemåt.

En trevlig påskhelg har det i alla fall varit med lagomt mycket mat och någon godisbit...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar