söndag 13 maj 2012

En ända sär skrivning

Läser ganska mycket olika bloggar. Jag har några favoriter, men läser väldigt många olika och vissa återkommer jag till regelbundet. Det som förvånar mig med nästan alla bloggare är att de inte vet hur man använder svenska språket... de använder fel ord vid fel tillfälle.

Sett/sätt, enda/ända, en/än osv... Jag har sätt en elefant idag. Det fanns en ända klänning kvar i affären. Jag har inte hittat klänningen en.

Ända är en bakdel, en stjärt, en rumpa, arslet.
Enda är något det bara finns en (1) av, en enda väg mot skogen, en enda kjol kvar i min storlek.

Sett är något du lagt ögonen på. Du har sett en tokig man. Du har sett att det fanns en enda ända på den tokige mannen.
Sätt är hur någon/något beter sig. Hans sätt mot mig gjort mig förvånad. Hon hade ett vänligt sätt när hon pratade med den tokige mannen.

En är entalet 1. Det var en kall vinter. Det finns en klänning kvar i min storlek.
Än är något som fortgår, kan ofta ersättas med fortfarande. Det är en kall vinter än. Jag väntar än på att den tokige mannen ska visa sin enda ända.

Förstår ni? Det finns massor av ord som låter lika, men stavas olika och som bloggare använder helt galet. För mig blir det ett irritationsmoment när jag läser, eftersom jag läser det jag ser, men sen måste läsa om för att det inte fungerar i meningen som skrivits.

Dessutom alla särskrivningar. Läser inte folk igenom det de skrivit innan de publicerar det?!

Exempel/förklaring:
"Jag är en mörk hårig sjuk sköterska." Det man faktiskt säger här, fast man försöker tala om att man är en mörkhårig sjuksköterska, är att man är en mörk och hårig, galen/sjuk/dålig sköterska.

"Jag har bra grund men ingen vidare utbildning." Istället för att tala om att man har bra grundutbildning men ingen vidareutbildning står det här att man har en bra grund att stå på, men ingen bra utbildning.

Det finns både rättstavningsprogram och program för grammatik - varför används inte de verktygen mer?

Sen har vi Kissie, som är i en liga helt för sig själv med alla sina felstavningar, särskrivningar och envist användande av Kasella i sin smoothie, trots att hon har burken framför sig som det klart och tydligt står Kesella på, men hon har förmodligen större problem än så och inte bara med stavningen...

2 kommentarer:

  1. Gillar din blogg :). Var länge sedan jag dök på en som jag kan tänka mig att nästan läsa från start! Såg också att du är från Örebro, det är jag med, men flyttade därifrån för ett par år sen! Hur som helst, ville jag bara göra ett inlägg och kommentera att det är roligt att läsa det du skriver!!

    SvaraRadera
  2. Underbart inlägg - kunde inte sagt det bättre själv. Nä skämt och sido av någon anledning har jag blivit väldigt dålig på att skriva sista tiden trots att jag vet hur det ska skrivas.. helskumt. Blir en länk hit :)

    SvaraRadera