lördag 30 juni 2012

Björnbröder

Drömde om björnar hela natten.

I första drömmen var jag på väg till mitt jobb och var av någon anledning utanför bilen när en björnunge kom tultande mot mig, helt utan rädsla, och jag tyckte den var så himla söt att jag inte kunde låta bli att klappa den. Inte en tanke på att det kanske fanns en mamma eller pappa björn någonstans i närheten - förrän det knakade till i skogen och ut kom en ursinnig mamma björn rusande... också rakt mot mig. Jag vände mig och skulle börja springa, men insåg att jag aldrig skulle hinna ifrån henne så jag la mig ner och skulle spela död. Den lätta gick hon inte på och när hon hoppade på mig med sina björnlabbar för andra gången vaknade jag.

Efter en stund somnade jag om och drömde om björnar igen. Den här gången var jag på nästan samma ställe på väg mot jobbet, igen utanför bilen som var ganska långt bort, men denna gång med en kamera runt halsen.

En björnunge kommer utskuttande från skogsbrynet och trots att det var urgullig var mina första tanke "Jag vet att om det finns en björnunge, finns det en garanterat en mamma - SPRING FÖR LIVET!!" och sprang allt vad tygen höll mot min bil. Denna gång var jag så där drömsnabb som det bara går att vara när man sover och knappt hade jag hunnit tänka tanken klart innan jag var vid min bil och nästa tanke var "Du måste ta bilder på björnarna för ingen kommer tro dig när du säger att du sett dem!", så jag fipplade fram kameran och då brakar det till i skogen och mamma björn kommer utrusande, skrikande och frustande, men denna gång inte mot mig utan mot sin unge som förmodligen hade vimsat iväg utan mammas tillåtelse. Jag fick ganska många bilder och hann även byta till mitt zoom-objektiv för att ta ännu fler och roligare bilder. Det kom jägare och försökte fånga mamma björn för att hon var "farlig", men jag tror att hon klarade sig - jag hoppas det i alla fall, för jag vaknade sen.

Funderade på om detta var något sätt för kroppen att tala om något för mig. Drömmar symboliserar ju olika saker och björnar representerar, förenklat, att man har en elak och ondskefull fiende och om man attackerar björnen besegrar man fienden.

Jag har en "fiende" idag som jag anser vara både elak och ondskefull och att någon annan attackerar den för att besegra den är nog kanske ett bra tecken - så länge den blir besegrad.

En av björnarna på Kolmården, sommaren -11

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar