söndag 10 mars 2013

Vaktat dagisbaciller

Nu är jag hemma efter att ha varit barnvakt åt två alldeles underbara små minisläktingar!

De uppförde sig exemplariskt, men fick kanske spela iPad lite för mycket... FAST vi var ute också, vi hade mys i soffan, läste böcker. Vi gick ner på sjön och ut på isen... fast barnen fått förmaningar om att absolut inte gå ut på den för det är farligt, de kan trilla i och inte komma upp och då gråter mamma. Faster och farmor tog på sig ansvaret för att få ut OCH hem hela, torra barn och det var inga problem eftersom isen var ca 40 cm tjock. Det sladdades runt på de ställen det fanns glansis, trillades på rumpan, upp igen, åktes "skridskor" med skorna och farmorn visade hur man kunde konståka!


Vi promenerade genom skogen hem och tittade på en höna - fast den var inte riktig konstaterade barnen och förklarade tydligt för oss att hönor INTE bor i skogen! och lät som de tyckte vi var mer än lovligt kollriga!


Jag rostade solrosfrön och pumpafrön som det mumsades mycket på hela kvällen, till Gladiatorerna.

När klockan var 21.30 sov båda gott och gjorde det fortfarande när jag gick upp och la mig strax innan midnatt.

Klockan var strax efter 2 när jag hörde att det rörde på sig och jag hade en liten pojke som satt bredvid mig och suckande sa att han inte kunde sova och frågade om han kunde få spela på min surfplatta lite...?

ABSOLUT INTE! var mitt svar, men du kan hämta din kudde och komma och lägga dig här hos mig och kudden hann inte landa på madrassen, än mindre barnet, förrän han sov djupt igen.

Klockan 6.30 var det dags igen... "Jag kan inte soooovaaaaa!" *suck, pust, stånk och stön* och jag sa att du ligger ner en stund till och väcker inte nån annan. Han la sig ner i sin säng men vände sig! Suckade! Vände sig! Suckade! Vände sig! Stönade! Slängde med täcket! Suckade!

Så klart gick det inte att sova bredvid honom och strax var båda barnen vakna och strax efter 7 fick de gå ner och hämta surfplattan för att sitta i sängen och spela UTAN ljud och OM de viskade så de inte väckte farmorn som sov på nedervåningen. De skötte sig himla bra och 8.30 gick vi ner och såg på barnprogram, drack varm O'boy och åt smörgås innan vi klädde oss och gick ut på äventyr mot en lekpark som fanns när jag var liten (för typ 30 år sen), men tack och lov fanns den kvar, i en något uppdaterade version, och där blev vi kvar nån timme innan det blev lunch och dags för hemfärd för både barnen och mig.

Hade fått en lite teckning i min surfplatta också.

  

1 kommentar:

  1. Verkar som om barnen var lite som våra... morgonpigga... Vist är det tufft att vakna när man helst vill sova... ;-) Men verar som om du på det stora hela hade rätt trevligt ändå. =)

    SvaraRadera