fredag 22 mars 2013

Varning för Electronova



Jag gjorde "dumheten" att köpa en deal via Groupon - ett företag jag inte har några problem med och som har en mycket väl fungerande kundtjänst...

Problemet är den levererande parten - Electronova!

Sällan har jag skådat ett så underligt skött företag. De hänvisar till en mailadress ingen kollar av, ett telefonnummer ingen någonsin svarar på och bemöda dig inte att lämna meddelande på telefonsvararen för de kommer inte ringa upp dig ändå.

Jag beställde ett LifeProof-skal för iPhone 5. Leveranstid ca 11 dagar och priset var 499:- Normalt kostar de 799:- så det kändes som en bra deal... trodde jag.

11 dagar kom och gick, 15 dagar, 20 och 25... Jag mailade Electronova, ringde, lämnade meddelande och till slut ringde och mailade jag Groupon. Efter påtryckningar dök skalet upp.

Tyvärr visar det sig inte vara ett äkta LifeProof-skal. Kvalitén är under all kritik! Skalet går sönder på viktiga punkter i princip omedelbart! Det finns ingen möjlighet att detta skalet ska skydda iPhonen mot vatten, fukt, smuts, stötar osv... - det håller ju inte ens att hålla i!

Kontaktar självklart Electronova som inte heller nu svarar... Kontaktar Groupon och får i samma veva ett mail från dem att det kommit till deras kännedom att skalen som sålts inte håller utlovade mått och att de påbörjat en utredning för att se hur det ska lösas och vad som hänt - kunderna kompenseras under tiden med 100:- till valfri deal, i väntan på vidare svar.

Groupon tar sitt ansvar gentemot mig som kund, men att blivit lurad till ett skal som inte är äkta men betalat för äkta vara gör mig mycket arg! Jag googlade Electronova och bluff och hamnade på Sweclockers forum där en representant för Electronova var osedvanligt aktiv efter att det kommit negativ kritik.

Jag valde att maila den som utger sig att vara Electronova. Svaren jag får verkar vara skrivna med Google Translate - ord som inte existerar i svenska språket används, meningsuppbyggnad som inte är av denna värld samt särskrivningar. Allt förfaller väldigt oseriöst.

De skyller först allt på Groupon och säger att de själva inte har någon del i det som hänt - de är bara en mellanhand och det är Groupon som utformat dealen och skrivit annonsen. Electronova har bara handlat "i god tro". Jag upplyser om att det sen 2003 inte finns något i Sverige som heter "god tro" eller "godtrosförvärv" och då börjar personen tjata om att jag inte är medgörlig, att jag "på alla punkter vägrar lyssna", att jag "synnifikativt söker problem och inte är tillmötesgående" och "att jag fortfarande har chansen att ändra min inställning för inget duger för deras motpart som kallar sig kund"?!?

Ursäkta mig! Vad är det för jäkla företag som utger sig för att sälja en registrerad märkesprodukt och sen när det visar sig vara en taskig kopia som man kan köpa från eBay för $3 inkl frakt, skyller de på alla andra och på kunden. "Vår kundtjänst är till för de kunder som handlar direkt från oss, utan mellanhänder" fick jag till svar på att de inte svarade på mail eller telefonsamtal. Vilka nötter!!!

Jag betackar mig för såna firmor och det ska bli ett sant nöje att lämna uppgifter både till Groupon, LifeProof och polisen. Bedrägligt beteende godtas inte!

Handla INTE av Electronova!

Om någon går i valet och kvalet får ni gärna se hela konversationen jag haft med dem - man tappar lusten för att handla av dem kan jag lova! Handla aldrig av Electronova!

    

7 kommentarer:

  1. Kanske även till Uppdrag Granskning?

    SvaraRadera
  2. Tyvärr gick även jag på denna bluff. Känner igen mig helt och hållet i din berättelse.

    Även om det inte direkt är Groupons fel, så är det i alla fall en varningsklocka också för dom.
    Hellre att dom gör "deals" med sina samarbetspartners som kanske kostar lite mer, än produkter som är för billiga och faktiskt är kopior av äkta varor.

    Jag är också nöjd med deras kundtjänst, men ändå har förtroendet för Groupon och deras "deals"/samarbetspartners fått sig en rejäl törn och jag kommer att tänka efter både en och två gånger framöver innan jag klickar på "köpa-knappen"...

    SvaraRadera
  3. Jag funderar starkt på att köpa en iphone från just Electronova. På denna länken, http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=16982, hittar jag dock mycket god feedback. Kanske att företaget bara hade brister när det var i samband med Groupon?
    Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag inte svara på, men jag skulle ALDRIG komma på tanken att köpa något från dem igen! Det skal som levererades var 100% fejk, dålig kina-kopia och det borgar inte för pålitlighet för mig...

      Att de sen dessutom inte svarar i telefon eller på mail, utan bara genom ett forum på nån sida på nätet där man lyckas hitta dem av en slump är under all kritik! Men du gör som du vill...

      Radera
  4. Jag googlade på "Electronova" och "varning" och fick då fram den här bloggen. Jag sitter nu och sliter mitt hår varje dag för att komma i kontakt med Electronova, där min tonårsson köpt en mobiltelefon för en månad sedan. Vi har betalat in pengar men inte fått någon mobil och inget besked om när den kommer.Vi tog dessutom alternativet Express leverans inom 48 timmar. Vi vill verkligen varna för Electronova! Det är en stor bluff!! Köper ni därifrån så kan ni inte garanteras få någon vara. Det är verkligen verkligen stor varningsflagg på det företaget!! Jag ska skriva in i flera forum och verkligen varna andra från att handla där! Vi kommer inte fram på telefon för det är telefonsvarare, de svarar inte på mail. Vi ska ta kontakt med Konsument Europa för att se hur de kan hjälpa oss men vi får nog betrakta min sons sparade 3000kr som slängda i sjön är jag rädd :(

    SvaraRadera
  5. http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=16982

    SvaraRadera
  6. Alldeles nyligen skrev företaget på sin hemsida att man hade problem, och att man försökte leverera de beställda varorna. Själv köpte jag min telefon hos dem, och fick den levererad dagen innan julafton. Då hade jag beställt den dagen före, och jag hade full kontakt via telefon och mail. Även då fanns det negativa inlägg om Electronova, särskilt om språket och att deras mail var översatta med Google Translate. Jag pratade med dem i telefon, och språket var fullkomligt korrekt svenska. Killen som ledde företaget var svensk. Enligt hemsidan har man nu strukturerat om företaget, och därför har man stora problem.

    SvaraRadera