måndag 12 december 2011

3 månader

Jag deltar i ett antal olika forum för Gastric Bypass-opererade och förvånas gång på gång över hur "lätt" allt varit för mig - eller om det är så att jag "gnäller" mindre...?

Andra får:
- ont
- kräks
- kan inte äta
- kan inte dricka vatten (om de inte har i lite citronsaft eller liknande)
- får ändrad smak
- blir förstoppade alt får svåra diarréer som gör dem uttorkade
- problem med gallan
- bråck
- tarmvred
- tappar hår
... och gud vet vad allt mer...

Ont har jag inte haft alls, varken direkt efter operationen eller nu när det gått 3 månader (förutom ständigt smärttillstånd pga EDS'en, men inget operationsrelaterat).

Jag kan äta allt jag provat hittills, men vissa saker kan jag äta mindre av än andra... men jag lyssnar på kroppen och dess signaler så hittills har jag inte dumpat, går ändå ner som jag ska och blir mätt när jag äter.

Kräkts har jag inte gjort *peppar, peppar* och hoppas jag slipper för alltid för det är det värsta jag vet. Jag blev magsjuk, men det kom ut den andra vägen istället i form av diarré.

Äta kan jag och ibland funderar jag nästan på om jag kan äta för mycket... som i helgen till exempel, då tyckte jag att jag tuggade och åt mest hela lördagskvällen, men på det stora hela var det nog ingen jättestor mängd jag fick i mig.

Det där med att inte kunna dricka vanligt vatten förstår jag inte alls... Jag har hela tiden en eller ett par halvlitersflaskor i frysen med lite vatten/is i som jag sen fyller upp med vatten och dricker och får lätt i mig 1,5 liter varje dag. Förstår inte heller vad skillnaden skulle vara om jag hade i några droppar citronsaft och ingen har lyckats förklara det för mig på ett logiskt sätt än. Däremot är det lite svårare med kolsyrat vatten/dryck eftersom det känns som kolsyran fyller upp magen och jag blir mätt snabbare sen, men jag har unnat mig ett par glas julmust i alla fall, mellan måltider.

Ändrad smak? Nej, mina smaklökar verkar må precis lika bra som innan. Inget som jag avskydde förut smakar bra nu heller och inget jag älskade är äckligt.

Problem att göra "nr. 2" har jag inte heller upplevt. Magen kom igång med alla funktioner på dag 4 efter operationen och har sen dess fungerat lika bra som tidigare... eller bättre eftersom magen förut var överaktiv och nu räcker det med 1-2 gånger/dag istället för 4-6 gånger som tidigare.

Problem med gallan, bråck och tarmvred är inget jag upplevt... än i alla fall, men som kirurgen sa om och om igen "du kan få tarmvred 2 år efter operationen", så det är väl bara vänta och se antar jag.

Håravfall upplever jag inte mer nu än tidigare - däremot måste jag klippa mig.

Antingen mår jag oförskämt bra och har förvånandsvärt lite bekymmer efter min operation eller så samlas de som har problem i forumena och antingen hade de problem innan också och känner efter lite extra nu för att se om något blivit värre eller så är det väl bara "gnälliga" personer rent allmänt.

Visst, vissa har riktiga problem som stammar från operationen, där de är, nästan livsfarligt dåliga och får näringsdropp och grejer, men ibland känns det som att folk sitter hemma på kammaren och försöker känna efter lite extra istället för att se fördelarna.

(Nu får jag säkert en del skit för det här, men det tar jag!)

Idag är det 3 månader sen min operation och jag har gått ner lite drygt 11 kg sen operationen, ca 1 kg i veckan och är nöjd med det. 16 kg sen flytperiodens början och 29 kg sen maxvikten... ungefär, tror jag.

Jag var väl införstådd med vad operationen innebar, visste vilka följdproblem som kunde komma, förberedd på smärta och problem att äta, väl införstådd med att vissa livsmedel ska undvikas första tiden, hade tänkt igenom allt många gånger och vägt fördelar mot nackdelar och kommit fram till att detta var det rätta för mig. Om man däremot inte är inläst på vad man ger sig in på (oavsett vad det gäller) så kan man nog stöta på massa problem man inte räknat med, bli rädd och orolig lite i onödan och man kanske inte mentalt är förberedd på omställningen heller - vilket kommer försvåra allt!



Okej, jag trodde inte jag skulle se nån skillnad för jag ser den inte när jag står halvnaken framför spegeln, bara när jag har kläder på mig, men när jag ser bilderna så här bredvid varandra ser jag en klar skillnad...

3 kommentarer:

  1. Härligt... Jag ser stor skillnad...

    Vet du, jag tror du är så van vid smärta att du liksom inte reagerar om det bara är lite medan en annan gör lite ont till hopplöst ont.

    SvaraRadera
  2. Hejsan! Har en frågestund om ätstörningar just nu. Så om du undrar något om ätstörningar, mat, träning eller självkänsla osv. så fråga gärna en fråga.

    SvaraRadera
  3. För mig personligen skulle inte denna Butterfly Project fungera - tyvärr.
    Men ville dela med mig till andra där det kanske
    skulle ha en positiv effekt.
    Fint med eget hemmapyssel, jag gillar min vinyl skivor-klädda vägg. =)

    SvaraRadera