torsdag 22 december 2011

Julbord nr 1

Igår var jag på julbord med jobbet...

Plats: Stora Hotellet i Örebro

Det fanns mycket att välja på, men jag valde en liten förrättstallrik där jag la på ett par yttepyttiga potatisar, en prinskorv, en köttbulle, en skiva rostbiff... stod länge och funderade om jag skulle ta en vegetarisk kikärtsbiff också, men struntade sen i den för den verkade så mastig, några flisor från en örtmarinerad varmrökt lax, en ägghalva med kräftstjärt och majonäs på (ägget åt jag aldrig, men tyckte inte jag kunde stå och bara skrapa av toppingen), lite sallad, groddar och bönsallad.

Till detta drack jag ett glas stor stark isvatten.

Jag fick i mig nästan allt men kände sen när de andra var på tredje rundan att magen började bli lite orolig, så jag tog en toalettbrejk och kom tillbaka redo för att tackla efterrättsbordet.

Det fanns goda ostar, kex, tårtor, blandningar, mousser, frukter, choklad i olika former och en hel kista full med godis... Igen fick jag försöka använda mitt ändå något sunda förnuft... En skiva färsk ananas, en skiva galiamelon, en dryg tesked ananasmousse, en dryg tesked chokladmousse och en dryg tesked citron/maräng-dessert. De där mousserna som fanns i strutar typ miniglassformat, yttepyttiga och söta, skulle gärna fått följa med hem i en doggy-bag. Citron/marängvarianten och chokladvarianten var jättegoda - men jag åt inte struten utan petade bara ur innehållet.

När vi ätit klart gick några av oss vidare till O'Learys, där det dracks öl och till mig, ytterligare en stor stark isvatten. Erbjöd mig sen vara chaufför och var väl hemma strax efter midnatt... så det var ändå en ganska lugn och städad kväll faktiskt.

Nu ska jag strax göra mig i ordning och åka ut och brottas med alla andra som skjuter upp saker till sista sekunden... YAY! Va kul! Det är nästan så jag skulle kunna föreslå chefens familjs jultradition för min familj istället... De drar lott och den person de får namnet på ska de, inte köpa en present till utan egenhändigt tillverka något. De köper inte julklappar över huvudtaget längre, men på jobbet är det rena tomteverksta'n veckan innan jul där det planeras, görs ritningar, svetsas, målas, snickras - allt för att få klart presenten till den man dragit namnet på, i tid till "the big day".

För mig, om min släkt inte känner sig pyssliga nog, kan det räcka att vi drar namnet bara och att det bara är till den personen vi letar julklapp... blir mindre hysteri och mindre jobb för mig, fast jag tycker egentligen om att ge bort paket, men det är när jag varit slö och inte fixat det i tid som det blir jobbigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar