fredag 16 december 2011

Het debatt om alkohol

Gjorde nog bort mig tidigare i ett forum genom att skriva följande:

"Är alkohol en så stor del av folks liv att man inte kan avstå/avvakta ens efter en livsavgörande operation? Menar inte detta fördömmande på något sätt, jag bara förundras över allt prat om att dricka/festa... Dels är väl alkohol i sig inte det bästa för kroppen och det innehåller ju dessutom tokmycket kalorier, så varför inte istället avstå ett tag? Att klara av att häva i sig ett antal öl, glas vin eller glas starksprit på en kväll är väl inget att gratulera varandra för att man klarar? Det skulle snarare ringa varningsklockor hos mig då... men det är jag det och jag tar den skit som eventuellt följer på denna fundering."

Och jo... debatt blev det, och den är nog långt ifrån slut än... Men jag står fast vid att jag inte förstår meningen med att några veckor/månader efter operationen (eller någonsin) häva i sig 5 glas whisky på några timmar och vara "stolt" över det, att klara av att dricka en kvarting eller häva i sig 6 öl på 2 timmar. Det är i min värld inte beundransvärt, men som sagt... det är jag det.

Klart man inte ska sluta leva för att man gjort en gastric bypass-operation, det var inte det jag sa, men tydligen uppfattades det så och att jag kom med pekpinnar och fördömmande ord och förbud. Jag lever, om möjligt, ett rikare liv idag än innan operationen och de glas vin jag drack på ett år kan jag både ha och mista. Det är inget jag går och längtar efter eller ens saknar, men alkohol verkar vara en väldigt central del i mångas liv...

Där detta diskuterats har det tidigare varit väldigt mycket frågor i stil med "Jag opades för två veckor sen och vill gå ut, hur mycket vågar jag dricka?" och sen svar i stil med "Jag kan dricka si och så mycket utan att ens bli full" och då är det inte en öl, eller lite vin utan ganska stora mängder. Jag är lite förvånad över att folk dricker så mycket, rent allmänt, inte bara de som gjort en GBP-operation. Det är faktiskt till och med lite oroande tycker jag...

Att ta ett glas vin till god mat och i trevligt sällskap en kväll nån gång ibland ser jag inget problem med, så länge det inte är varje kväll, inte hela flaskan till en person, inte varje helg man "festar till" och sen önskar att man inte minns gårdagen och önskar att morgondagen försvann med för att man mår dåligt... och mår man inte dåligt och inte känner av det har man troligtvis en lite för vältränad lever - och det tycker väl inte jag, personligen, är något bra tecken.

Nu är jag kanske inte rätt person att bedöma detta eftersom jag är väldigt restriktiv med alkoholen själv och kanske på ett år dricker sammanlagt en flaska vitt vin, och förmodligen mindre nu efter operationen. Och det är inte det att jag försöker komma med pekpinnar och förbud, jag bara förstår inte meningen med att det ska vara en så viktig del av folks liv att man inte orkar vänta i alla fall de två månader som de flesta landsting rekommenderar för att magen ska få ta igen sig efter operationen... och att man sen kanske inte måste hälla i sig ofantliga mängder för det är ju trots allt mycket kalorier i och onödigt att hälla i sig dem - men, det är jag det!

Tar efterföljande skit på detta inlägg med för det verkar vara en lite öm punkt hos många...



[edit] Den diskussionen har, förresten, spårat ur totalt nu så här på kvällskvisten och jag övervägde att radera hela skiten och ta bort mig från gruppen eftersom det verkade vara en alldeles för öm tå jag trampat på och tydligen sitter jag "på höga hästar" med "många pekpinnar" - men fine... tyck det ni, jag har fortfarande rätt till min åsikt och jag står för den hela vägen!

3 kommentarer:

  1. Tack!

    Har också förundrats över denna hets att dricka. Är det viktigt? Har man inte ett alkoholproblem isf? Och fattar de inte hur många kcal det innehåller om man nu ska vara såå petig med allt man äter som de gärna verkar vara. Generaliserar givetvis men ja..

    Bäst är de som sliter en i stycken för att man råkar äta en ruta choklad men själva sitter de å pimplar vin ett par ggr i veckan fast då bara ett glas så klart *suck*

    Undrar vilket forum du varit inne på.

    SvaraRadera
  2. Hmmm.. Jadu... Jag dricker men jag törs påstå att det är rätt lite, I snitt två flaskor likör och ½ flaska vitt vin/år och bara i trevligt sällskap. :)

    SvaraRadera
  3. Jag förstår dina tankar i detta fullt ut, stå på dig jag tycker du har rätt.
    /Teresia

    SvaraRadera