söndag 23 oktober 2011

Äntligen hemma - 65 år gammal

Nu är vi äntligen hemma från Stockholm!

Stockholm och jag kommer inte överens - hur jag än försöker... Alla säger att det är en fantastisk stad, vacker och underbar, men jag ser bara stress... i trafiken och bland folk, många (ursäkta mig nu som kanske generaliserar lite) är dryga och inte alls så varma och öppna som jag helst ser att man är. Nej, det är fortfarande inte Stockholm i mitt hjärta.

GPS'en laddades med adressen i city och från Märsta började turen tidigt på lördagsmorgonen. Kärringen i GPS'en borde byta jobb! "Håll höger, håll höger!" och jag gör som jag blir tillsagd och då säger hon "Omräknar rutt! Gör en laglig u-sväng!" Ja, eller hur?! Jag gjorde som hon sa och hon blir omöjlig och ber mig utföra lagliga u-svängar mitt i kraftigt trafikerade korsningar nära Sveavägen - jäkla galenpanna! Vi är inte vänner längre kan jag tillägga, men jag har lärt mig hitta från Märsta till Sveavägen och Döbelnsgatan i alla fall...

Hamnade i en trafik- & nykterhetskontroll också. Polisen vinkade in mig, jag svettades som en tok, kände nästan illamående av trafikstressen och av en tjatig GPS som gav olika instruktioner hela tiden. Jag måste sett helt galen ut när jag slängde upp dörren och ursäktade att fönsterhissen var trasig och dörren måste öppnas istället.

Polisen bad om körkortet och sa att jag skulle få blåsa i alkomätaren, men först ville han att jag skulle tala om mitt personnummer samtidigt som han höll i körkortet. Jag är inte stolt över vad som hände sen, men jag hoppas han tog det på rätt sätt...

- 760929-xxxx, är jag förresten på rätt väg mot Märsta?
"Ja, rakt fram kommer du mot Märsta och Arlanda... 460929 sa du?"
- Ursäkta?! 46?? Ta inte detta som hot mot tjänsteman nu, men helt ärligt... tycker du att jag ser ut att vara 65 år gammal så borde du åka på en ordentlig propp!
"Jaha, du sa 76?"
- Ja, det är väl klart jag gjorde, det är ju det som står på körkortet och alla andra siffror hörde du rätt på! Några år kan man ta fel på, men inte 30!! Det är inte okej! *muttrar lite mer*

Polismannen håller fram alkotestaren och ber mig blåsa och testet var negativt, vilket ju i situationen var positivt (inte för att jag kan komma ihåg när jag drack alkohol senast).

Han lämnade körkortet tillbaka, pekade åt vilket håll jag skulle köra och önskade mig en trevlig dag.

Jag körde vidare, muttrandes om dum 08'a som antingen försöker göra sig lustig, lätta upp stämningen tidigt på morgonen i häftig trafik med en uppenbart uppstressad lantis eller är dum på riktigt.

Ja, ja... Nu sitter jag hemma i soffan igen med ett härligt smakminne från gårdagen. Vi serverades jättegoda lammfärsbiffar med rostad potatis och morot, och Tzatziki med härlig vitlökssmak. Riktigt imponerad av min lilla syster från förorten och jag måste be att få ingredienserna till biffarna så jag kan testa att göra dem själv också, för smaken har liksom satt sig i minnet och jag vill bara ha mer.

Ska strax gå och lägga mig för imorgon är det jobb igen, både i Örebro och i Karlstad så det blir lite flängande imorgon också, men sen ska jag försöka ta det lugnt resten av veckan för att ladda inför besök nästa helg.

65-åringen ska göra som andra "panschisar" och gå och lägga sig innan kl 22.

Natti på er alla!

2 kommentarer:

  1. Fasligt vad gammal du blev helt plötsligt bara över en dag eller så ;-)

    Låter helt klart som en spännande och händelserik dag =)

    SvaraRadera
  2. Stockholm är en vacker stad en av världens vackraste. men lämna bilen hemma eller ställ den på någon parkering och promenera. Längs Drottninggatan från Sergels torg mot Gamla stan, längst Västerlånggatan genom Gamla stan, gör avstickare på tvärgatorna. Gå upp till slussen och fortsätt mot söders höjder. Ta färjan från slussen till Djurgården promenera mot Waldermarsudde, Biskops udden gå längst Djurgårdsbrunns kanalen. Besök Kaknästornet och se Stockholm från ovan. Bilen i city tar inte ens Sture och jag, trafiken är otroligt stressande och många yrkeschaufförer finns det och de stressar mest och kör som galningar. Tycker inte alls Stockholm är en mer stressig stad än andra om man inte pratar om trafiken mitt i smeten.Eller rusningen då är folk stressade, men den undviker jag alltid om jag ska in och mysa i stan.

    SvaraRadera