fredag 18 november 2011

Uppdatering av veckan

Veckan har haft varierande innehåll, allt från tidiga uppvaknanden, till hämtning av knasiga bilar och ett husdjur på jobbet.

Har varit på kontoret riktigt tidigt, för att vara mig, flera dagar den här veckan eftersom vi haft hämtning av en stor konkurs med 23 fordon och jag har varit den som haft all info och skött pappersarbetet som det medför för att kunna planera logistiken på ett vettigt sätt. Är inte van att vara där så tidigt så jag har varit bra trött på kvällarna, men det hindrade mig inte från att åka till KappAhl igår och förlusta mig lite när jag fick 50% på valfritt damplagg.

Idag har jag varit och hämtat en gammal skruttig BMW M5 som inte visade minsta lilla vilja att leva när vi kom till platsen där den stod. Vi kopplade starthjälp och provade igen, men den bara klickade, så i kylan och blåst fick vi vänta på att den laddade sig så den gick att starta till slut. Tyvärr var det nog antingen fel på bromsarna eller på växellådan, för det kändes som nån lite då och då tryckte ner bromsen allt den kunde, när jag körde - vilket var mindre underhållande, men hem kom vi i alla fall...

På kvällen nu har jag varit på Kulturskolans Höstshow och de var väldigt duktiga! Dans, sång, musik och teater i en "Hyllning till Abba"...

Vad var pratet om husdjur på jobbet då?

Jo, mitt kontor ligger ute på landet, mellan massa åkrar. Det finns en hel del möss och nu när det är kallt kommer de gärna in i värmen. De bor ovanför taket till mitt kontor och jag hör dem springa runt och knapra. Det gör mig inget och jag tycker faktiskt de är söta. Detta håller inte killarna med om och de tävlar om att få flest "råttor" i fällor, hur många som hinner knapra i sig av råttgiftet som ligger utlagt och när de hittar nån vill de ogärna slänga ut dem så det har jag fått gjort istället.

I alla fall... härom dagen hörde jag hur det knaprade, ganska ihärdigt, och jag var ganska säker på att det inte kom från ovan utan bredvid mig någonstans. Tittade i mitt arkivskåp, men såg inget som rörde sig där och inte heller några sönderbitna papplådor eller papper. *knaper, knaper, knaper* och lite tassande fortsatte och jag sparkade till min skräplåda lite, men det gav inte heller nån effekt. Till slut bestämde jag mig ändå att gå ut med lådan och börja slänga papper för att se om det kom från den. Fick förslag om att slänga vad jag nu kunde tänkas hitta i oljetunnan och elda upp det, men det var inget jag kände passade för mig.

Papper, kuvert och skräp slängdes i soptunnan. En uppknaprad halv Dumlekola Lakrits hittades och jag misstänkte att den skyldige säkert fanns där bland papprena - jag var honom på spåren. Helt plötsligt ser jag en svans sticka ut från en pappersrulle och jag petade lite på rullen och ut ilade en söt liten mus. Den var vettskrämd - förmodligen för att jag både sparkat på lådan, konkat runt på den och sen börjat riva i alla papper som var värmande och skyddande för det lilla livet.

Råttpest eller ej, jag klarade inte av att slänga stackaren i soptunnan med allt annat så jag gav honom resterna av Dumlekolan och sa till honom på skarpen att SPRINGA!!! för allt vad benen höll och som blixten for han iväg och jag misstänker att han hann in tillbaka i värmen före mig - men det bjuder jag på. Nästa gång ska jag låta honom bo i en liten bur på mitt skrivbord och mata honom med lite godsaker tills våren kommer och värmen är tillbaka. Då får killarna skrika "råttpest" hur mycket de vill! Han fick stå ut med att bli iPhonad innan han fick springa...




Imorgon ska jag till bageriet och jobba, sen hoppas jag på att få vila ett tag... Känner att orken är på väg att ta slut så till veckan kommer jag lägga ett par arbetsdagar hemma, istället för att åka till kontoret. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar