tisdag 4 december 2012

06 - Dåliga vanor och laster

Idag ger vi oss på ämne 6 - Dåliga vanor och laster, på listan jag lånat av Phantazia.

Det här är inget bra ämne, jag vill bara börja med att tala om det!

Mina dåliga vanor och laster är nog lika många som alla mina favoritsaker, tror jag. Det är nästan så jag vill hoppa över ämnet helt och hållet...

Okej... i vilken ände ska jag börja?!

- Jag är obotlig godisråtta, det är en last OCH ovana, även om jag efter operationen inte längre byter ut maten mot godis och inte riktigt känner det där suget efter godis på samma sätt som tidigare... så tycker jag att godis är gott och det finns i regel alltid något hemma.

- Jag är besserwisser - vilket inte är någon bra kvalitet tydligen, men likväl är jag det, fast oftast bara då jag faktiskt vet att jag har argument som håller och har rätt. Jag påstår mig inte kunna svaret på en diffrentialekvation, bara för sakens skull, eller lösning på de ekonomiska problemen i Grekland. Däremot står jag gärna fast vid min ståndpunkt när det är något jag känner att jag kan - och ni må tro att jag kan lite om mycket!

- Jag har en last som innefattar mat - inte så mycket att äta som att köpa... Ser jag en fin köttbit vill jag hemsk gärna köpa den, även om vi har frysen full i fina köttbitar redan.

- Jag har en dålig vana som jag skulle vilja bli av med... och det är att jag irriterar mig så lätt på minsta lilla och jag kan nog därför låta väldigt sur och bitchig utan att egentligen mena det. En bot på detta problem skulle nog vara att få vara ensam ett tag, men i dagläget finns inte det alternativet riktigt. Det är, ta mig tusan, folk överallt! Och alla känner ett obrutet behov av att prata och/eller låta konstant! Och hela tiden be den, som inte kan säga nej, om hjälp och råd... Ingen lätt nöt att knäcka med andra ord eftersom min dåliga vana stämmar från en annan dåliga vana/last att hela tiden vilja vara folk till lags, snäll och hjälpsam. Jag måste alltså ändra på mig själv för att få till en ändring av min omvärld, men orkar inte ta tag i det och blir istället irriterad och arg. Jäkla ekorrhjul!

Jag har inga laster som alkohol, tobak eller narkotika - vilket jag är hemskt tacksam för! Det låter nästan som flertalet av mina laster och ovanor istället är till gagn för andra... hm... dags att se över sitt liv igen alltså!



Ämne 01 - En vanlig dag hemma hos mig
Ämne 02 - 3 saker du inte vet om mig
Ämne 03 - Mitt favoritland
Ämne 04 - Favoritsaker
Ämne 05 - Det här språket vill jag tala flytande
Ämne 06 - Dåliga vanor och laster
Ämne 07 - Bloggfavoriter
Ämne 08 - Mina favoritskor
Ämne 09 - Så här ytlig är jag
Ämne 10 - Mitt bästa sminktips
Ämne 11 - Min favoritbutik
Ämne 12 - Så här var jag i skolan
Ämne 13 - Vanliga fördomar om mig
Ämne 14 - En person som alltid gör mig glad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar