tisdag 11 december 2012

18 - Det här gör jag aldrig om


Phantazias lista fortsätter och vi har kommit fram till Ämne 18 - Det här gör jag aldrig om...

Lätt! Jag kommer ALDRIG igen gå på spindelfobiträning!

Jag är galet rädd för spindlar och tänkte, tillsammans med min omgivning, att det nog vore bra att få ett slut på den rädslan eftersom det ibland gick lite överstyr. Jag kunde inte gå ut i naturen och skulle jag gjort det så slutade det med att jag hyperventilerande sprang därifrån vid minsta skymt av en spindel eller känslan av en spindeltråd mot kroppen.

Så... jag fick tid hos en fobiterapeut som skulle hjälpa mig. Vi träffades och pratade igenom vad jag ville ha hjälp med och vad mitt mål var. Målet var ju att kunna leva normalt, följa med familjen ut i skog och natur, kanske kunna kasta ut en spindel om jag hittade en inne osv...

Tid bestämdes för själva "terapin". Han hade laddat upp med spindlar som jag skulle träna med...

Första, minsta lilla, var otäck, men det gick okej att titta på den i den djupa balja han hade den i... jag kunde följa den med fingret ovanför (utan att röra den), kunde sätta ner fingret i baljan om spindeln var långt bort i baljan. Vi avslutade den pyttelilla spindel och bytte mot en lite större - jag fick göra samma sak och sen la han till att han tog den i handen, jag höll ut min, han släppte ner spindeln i min hand och jag fick vända handen så den åkte ner i baljan - otäckt!

Vid andra handvändningen fastnade spindelns ena ben på nåt vis och när jag skakade ner den i baljan var den minus ett ben och gick i cirklar - då kändes den inte lika farlig längre.

Han tyckte vi jobbat tillräckligt med den spindeln och tog fram en Långbenspindel - de är farligt äckliga med sina långa ben!! Den fick han INTE släppa i min hand, men jag fick ett glas jag skulle ställa över spindeln och det gick bra. Jag kunde ta bort glaset och sätta tillbaka det och sen även sticka in ett papper under, som om jag skulle ta den levande i ett glas och släppa ut den.

Han tyckte jag hanterade det rätt okej också - detta hade tagit många timmar och min ångest och rädsla var på olika nivåer, åkte berg- och dalbana, upp och ner - tills han tog fram "the big ass" fågelspindeln från helvetet!

Jag och den stol jag satt på hoppade en meter bakåt, jag reste mig så fort att allt blod i hela kroppen for ner i tårna, sa högt och ljudligt "ALDRIG! Jag är klar! Nu vill jag inte mer! HEJDÅ!", tog min jacka och drog snabbar än gårdagens löning!

Mitt hjärta höll på att hoppa ur kroppen, min redan höga puls for iväg till oanade höjder och jag var tvungen att sitta i bilen och djupandas ett tag innan jag lyckades återfå fattningen nog för att köra.

DET gör jag ALDRIG om igen!

Idag har jag inte riktigt lika svårt för spindlar som då, men jag har fortfarande fobi för dem. Jag utrustar mig med hårspray och hårmousse som jag bedövar och tynger ner dem med om jag ser nån här hemma. På jobbet har jag tre flaskor med insektsspray. Min bror har lärt mig namnet på vissa spindlar och det gör att de är lite mer lätthanterliga.

Jag kan, exempelvis, komma till jobbet nu och se en stor Långbenspindel sitta på väggen bredvid dörren, skvätta till och känna den där omedelbara känslan av äckel och rädsla, men sen tänka att... hm... ja, det där är en Lockespindel, öppna dörren och gå in.

Framsteg!


Ämne 15 - Mitt drömyrke
Ämne 16 - Bästa resan
Ämne 17 - Det här får mig att skratta
Ämne 18 - Det här gör jag aldrig om
Ämne 19 - Bästa filmen
Ämne 20 - Min första tanke när jag vaknade idag
Ämne 21 - Det här drömde jag om i natt
Ämne 22 - Så här kommer jag vara som gammal
Ämne 23 - Vad ska mina barn heta
Ämne 24 - Mitt favoritresemål
Ämne 25 - Någon jag aldrig kommer släppa taget om
Ämne 26 - Barndomsminne
Ämne 27 - Min musiksmak
Ämne 28 - Min första pojkvän
Ämne 29 - Bästa tv-serien
Ämne 30 - Bästa tidsfördrivet


1 kommentar: