lördag 8 december 2012

12 - Så här var jag i skolan


12 av 14 i listan snodd hos Phantazia. Här kommer ämne 12 - Så här var jag i skolan.

Torr så det dammade om mig när jag gick - det var jag i skolan, enligt en del i klassen. Jag var tönt, nörd och plugghäst... från ettan i grundskolan till sista året på gymnasiet. Jag hade ett mål och det var att gå ut skolan med så okej betyg som möjligt för att sen kunna läsa vidare till det jag önskade (även om jag inte hade klart för mig vad jag ville bli).

Jag var ingen idrotts- eller hästtjej och i det samhälle jag växte upp spelade alla handboll, fotboll eller red. Inte min grej, däremot var jag mycket i simhallen. Min kropp var ju redan då inte helt samarbetsvillig, även om jag inte riktigt då förstod eller kunna sätta ord på vad som var fel, men i vattnet fungerade det bra.

Jag vet inte om jag kände mig mobbad direkt. Jag lät mer gliringarna rinna av som vatten på en gås och tänkte i mitt stilla sinne att "jag kommer bli något, ni kan säga vad ni vill"... Fördelen för mig, mot de som blev mobbade var att jag hade en äldre bror som ingav viss respekt hos den manliga delen av klassen och jag tror inte de vågade säga vad som helst då heller. Jag hade även mycket goda vänner och tänker inte tillbaka på min skoltid som särskilt jobbig.

Gymnasietiden var riktigt "soft". Jag hade egen nyckel till musiksalen och kunde komma och gå där som jag ville oavsett dag i veckan och tid på dygnet, och det nyttjades ganska friskt. När lektionerna var trista gick jag till musiksalen och spelade piano eller spelade in musik i datorn. Lärarna visste om att jag var där, rektorn likaså (eftersom han kom in och lyssnade på mig när han drack kaffe nästan dagligen). Lärarna ringde därför till rektorsexpeditionen som låg i anslutning till rummet jag var i när de ville att jag skulle komma till lektionen så kom sekreteraren och sa till mig. Jag visade att jag kunde det vi skulle vid varje nytt kapitel, gjorde proven med nästan högsta poäng varje gång och gick ut med 5:or i allt utom idrott, där jag lyckades få en 4:a efter mycket om och men.

Ni hör - TÖNT!


Ämne 01 - En vanlig dag hemma hos mig
Ämne 02 - 3 saker du inte vet om mig
Ämne 03 - Mitt favoritland
Ämne 04 - Favoritsaker
Ämne 05 - Det här språket vill jag tala flytande
Ämne 06 - Dåliga vanor och laster
Ämne 07 - Bloggfavoriter
Ämne 08 - Mina favoritskor
Ämne 09 - Så här ytlig är jag
Ämne 10 - Mitt bästa sminktips
Ämne 11 - Min favoritbutik
Ämne 12 - Så här var jag i skolan
Ämne 13 - Vanliga fördomar om mig
Ämne 14 - En person som alltid gör mig glad

 

4 kommentarer:

  1. Men hur lyckades du med att få egen nyckel till musikslen? Spelar du något idag?

    Vad gäller tönt så har du fel... Iaf från mina öon sett... Jag har alltid varit mäkta imponerad av de som pluggade och fick bra resultat på proven och bra betyg (mitt snitt liger på 1,7 :-/)

    SvaraRadera
  2. Nyckeln fick jag efter att ha varit där konstans, dagligen, så länge på kvällarna att musikläraren tröttnade på att köra ut mig och fixade så jag fick egen nyckel till byggnaden. Gjorde även mitt specialarbete där. Fick inte göra specialarbete i musik eftersom det inte hade med min linje att göra, så jag kompromissade - en reklamvideo för Värmland med bilder jag tagit och egeninspelad musik :)

    SvaraRadera
  3. Spelar piano förresten... och sjunger, och spelar flöjt och gitarr. Men främst piano.

    SvaraRadera
  4. Oj! Höll ju heldt på att missa dessa svar ju... Vilka talanger du gömt för mig... =) Vill höra dig sjunga och spela... Kan du itt göra filmklipp med de?

    SvaraRadera