torsdag 6 december 2012

Lidl's "storsatsning" - felsatsning!

Förra veckan stängde Lidl sin butik i Vivalla, Örebro. Stängningen skedde plötsligt och utan förvarning till kunderna! Ena dagen öppet - nästa igenbommat, med en liten lapp på dörren att butiken upphört!?

Många var de som var frågande till vad som hänt? Varför inte kunderna fått någon information eller förvarning? Varför personalen låtsades om som ingenting när man frågade när de skulle starta med bake-off i butiken, eller svarade "i slutet av november händer nåt spännande i butiken"? Varför nästkommande veckas reklamblad fanns i butiken och i anslagstavlan utanför om de ändå tänkt slå igen?

Lidl Sverige svarade, på Facebook, att de tänkt storsatsa på en non-food outlet - Super Outlet, och att den första butiken skulle öppnas i Vivalla, Örebro.

Okej, besviken och arg över faktumet att min lokala favoritbutik stängt och att den andra Lidlbutiken i Örebro ligger helt fel till för mig och det resulterar i att jag inte alls kommer handla där längre, samt att deras personal inte är lika trevlig och butiken inte lika fräsch... men, i alla fall, eftersom jag jobbar hemifrån idag, tänkte jag ge Super Outlet en chans på deras premiäröppning. En premiär vi inte fått någon reklam om, trots att vi bor 250 m från butiken...

Reklamblad måste gått till andra hushåll i alla fall för jag var inte den enda som tänkt ge det en chans.

JAG ångrar mig dock! Vilken skit!

Lidl's storsatsning är för mig en ren felsatsning!

En outlet kan ligga lite avsides. Den hade med lätthet kunnat vara i princip var som helst i stan eller dess utkanter och ändå lockat kunder. En matbutik av Lidls storlek bör däremot ligga i nära anslutning till bostadsområden, en lokal butik dit man kan sticka när något fattas, men som ändå har lite av det mesta och även lite "lockvaror" i form av non-food.

Självklart blir butiken tömd på varor idag när de öppnar - nyhetens behag! De som stod i kö innan kl 9 vräkte ner barnkläder och grillugnar i sina vagnar som om det var sista dagen på jorden och alla skulle kläs och tillaga sista måltiden. Att det är exakt samma varor som Lidl haft tidigare under året, några kronor billigare (för hyllvärmare) verkade ingen bry sig nämnvärt vid.

För mig del kvarstår besvikelsen över att "min" Lidlbutik försvann och jag istället fick en dålig outletbutik. Vad ska jag med det till?! Visst, jag gillar att handla, men jag åker hellre till en outlet på Marieberg och kombinerar det med annan non-food-shopping... Mat vill jag ha smidigt på vägen hem från jobbet, eller nära nog för att ta en promenad till om man märker att det fattas grädde när man står vid spisen.

Det är inte särskilt ofta det hänt att jag står i köket och plötsligt kommer på "ett torxnyckelset eller tre par kalsonger i barnstorlek eller sju torkställningar för kläder, måste jag ha NU!" och promenerar bort till närmaste outlet!

Jag hoppas Lidl snabbt tänker om och jag är övertygad om att detta beslut fattades av en man, i all hast! En kvinna skulle tänkt mer praktiskt - mat nära - nonfood längre bort! Mat nära, för att det är praktiskt när man kommer från jobb, eventuellt har eller ska hämta barn, hem och laga mat, sköta alla andra måsten som förmodligen mannen i familjen inte har (ja, jag tror att de som beslutar på Lidl lever i såna förhållanden). Kvinnan skulle definitivt tänkt att man utvecklar den lokala matbutiken och genom det locka fler kunder, framför att avveckla och starta en outlet för avlagda hyllvärmare som blev över när kampanjerna var i butikerna.

Nej, här har Lidl gjort bort sig!


  
 

9 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är en bra satsning .Jag har verkligen fyndat där sen dom öppnade outlet butiken .

    SvaraRadera
  2. Jepp, tycker det är en skitbra butik. Låter ofta bli att köpa saker jag tycker är aningen dyrt på Lidl för att sedan köpa samma sak på Super Outlet för en tredjedel av priset.

    SvaraRadera
  3. Några kronor billigare ???? Lidl röjsåg 1000kr samma röjsåg outlet 200kr samma fabriksgaranti. Alltså bättre deals går inte att göra. Finns inte en chans att det är bara några kronor.

    SvaraRadera
  4. På en sida, just down the road, finns ICA kvar på Vivalla Centrum. Och på andra sidan, just down the road, finns hur mycket shopping some helst -- Eurostop, Coop Forum, ICA Maxi, även Maxburgare. Det finns mycket mat i närheten. Kanske vore skönt i bland att kunna köpa andra saker utan att köra eller få sjuss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag tror du menar "finns Willies kvar på Vivalla Centrum".

      Radera
  5. Lidl lade ned matbutiken- just för att det finns hur många matbutiker som helst i närområdet t.ex. Maxi, City gross, butiken i Vivalla Centrum.
    Super Outlet är jättebra, kanonpriser på kvalitetsvaror.

    SvaraRadera
  6. Super Outlet har ju lika plötsligt slagit igen nu också. Så det kan gå.

    SvaraRadera
  7. Jag saknar lidl outlet. Finns butiken någon annanstans?

    SvaraRadera