söndag 16 december 2012

26 - Barndomsminne


Phantazias lista fortsätter och vi har kommit fram till Ämne 26 - Barndomsminne...

Det finns ju flera att välja mellan...

Min storebror figurerar i många minnen - på både gott och ont... Ont för mig, vid flera tillfällen, men lika ofta gott. Han var en bra underhållare när vi var små och en god beskyddare om någon var dum mot mig. Visst bråkade vi - syskonkärlek, kallas det visst då, tror jag.

Vid ett tillfälle vet jag att vi, tillsammans med pappa, la ut mjärdar i Torptjärn, den lilla tjärnen vid huset där vi bodde. Två identiska mjärdar och vi fick själva bestämma var vi skulle stoppa ner dem. Vi rodde runt med ekan och broder valde en plats och jag en. Vi väntade och rodde sen ut för att dra upp och se vår fångst. Först broders mjärde - där sprattlade det ett par små förskrämda fiskar, men vi var nöjda för vi hade ju fått nåt i alla fall... sen till min, som satt som berget! Vi var övertygade om att den fastnat i nåt och kämpade rätt bra för att få upp den och döm om vår förvåning när den kom upp och visade sig vara fullkomligt proppfull med fiskar! Ett helt stim hade nog simmat rätt in i den! Igen - jag var supernöjd, broder kanske inte fullt lika glad eftersom det nu hade blivit en tävling... och han förlorade... Detta hörde han aldrig slutet på heller, kan jag tillägga!

Vid ett annat tillfälle, obevakat tillfälle, fick min bror för sig att testa om det gjorde ont när han sköt sin syster i benet med en liten pistol av okänt märke och typ. Behöver jag här tillägga - testa inte detta hemma!

Liten och dum som jag var gick jag med på det...

Det slutade med ett perfekt runt litet hål i byxorna med brända kanter runt, ett ärr på benet som fortfarande finns kvar och ett löfte om att inte säga något till mamma och att han i utbyte skulle vara snäll mot mig under en uppgjord tid!

Ja, det gjorde ont! för den som inte räknat ut det.


Ämne 15 - Mitt drömyrke
Ämne 16 - Bästa resan
Ämne 17 - Det här får mig att skratta
Ämne 18 - Det här gör jag aldrig om
Ämne 19 - Bästa filmen
Ämne 20 - Min första tanke när jag vaknade idag
Ämne 21 - Det här drömde jag om i natt
Ämne 22 - Så här kommer jag vara som gammal
Ämne 23 - Vad ska mina barn heta
Ämne 24 - Mitt favoritresemål
Ämne 25 - Någon jag aldrig kommer släppa taget om
Ämne 26 - Barndomsminne
Ämne 27 - Min musiksmak
Ämne 28 - Min första pojkvän
Ämne 29 - Bästa tv-serien
Ämne 30 - Bästa tidsfördrivet

 

1 kommentar:

  1. Men hallå hallå och god jul, väldans vad här blivit juligt och fint. Var ju in för bara en liten stund sedan och då var det fortfarande brunt... :-O

    Jag skulle aldrig kunna lova något sådant!

    SvaraRadera