lördag 17 september 2011

Dagens soppa

Ouff! Jag är mätt! Har ätit 3 dl Thai Rödcurry-soppa med kyckling, potatis, äpple och bambuskott, och druckit lite vatten efter det. Trots det har jag inte fått nån "dumping" som det så fint kallas, när man blir dålig efter att man ätit för mycket, för snabbt eller för fett. Det tog ganska lång tid att få i sig allt och jag tvingade inte ner något, men var hungrig och behövde nog hela mängden. 

Bilden nedan visar hur soppan såg ut innan den mixades. Gubben fick omixad soppa dock för han kan ju äta vanligt, till skillnad från mig. Tyvärr är bilden tagen med en iPhone och kameran i min är skitkass, men det får man väl helt enkelt bara stå ut med...


Thai Rödcurry-soppa / Paneng Gai

Man kan vara duktig och använda rödcurrypasta, men Santa Maria har en jättebra och välsmakande kryddblandning för att göra Paneng och då behöver man inte stå och meckla med massa ingredienser.

1 burk kokosmjölk
1 påse Santa Maria Paneng kryddblandning
400 g kycklingfärs alt kycklingfilé
2 medelstora potatisar
1 äpple
1 burk bambuskott
Ev. lite salt
(Broccoli om man tycker om och får äta det, vilket jag inte får just nu.)

Skala och dela potatisen i bitar och låt koka. Stek kycklingen. När potatisen är klar lägg ihop den med den stekta kycklingen, häll på kokosmjölken och kryddblandningen och låt koka ihop. Tillsätt bambuskotten och äpplet som du skalar och skär i lagomt stora bitar. Salta om du tycker smaken är för mesig. Saltet tar fram kryddorna och smaken så salta med försiktighet och låt det stå till sig lite innan du häller på mer salt.

Om du tycker att soppan blir för tjock är det bara att späda med lite vatten till önskad konsistens (eller kokosmjölk om du vill ha det lite gräddigare, men efter en GBP kan man bli dålig om man äter för fett).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar