onsdag 14 september 2011

Uppdatering från sjukhussängen

Nu är klockan strax efter 14.00 och jag har ätit och druckit massor känns det som. Yoghurt, kycklingsoppa, juicer och vatten och hittills är jag uppe i 1095 ml och målet för dagen var minst 1 liter så det har jag passerat och kommer säkert upp i 1,5 liter innan det är dags att sova.

Och jo, jag ska sova här i natt också, men planen är att jag ska få åka hem imorgon, men det ska diskuteras vid den rond som går på kvällen.

Har fortfarande inte nämnvärt ont och det är inte obehagligt att äta och dricka det som serveras, så länge jag tar det lugnt.

På morgonen kopplades katetern ur och efter det tog jag en varm och skön dusch, tvättade håret och borstade tänderna. Fick på mig mina egna kläder också vilket känns mycket skönare än att luffa runt i sjukhustälten.

Jag delar rum med två damer, eller tanter - för de har faktiskt nått både den aktningsvärda åldern och pondusen för att kunna tituleras tanter, vilket jag också snart kan. Den ena gör inte alls mycket väsen av sig... hon har svårt att få i sin föda av nån anledning som jag inte frågat om, men är söt och klappar mig lite på fötterna när hon går förbi. Den andra tanten - en riktig tant - klagar på allt, är högljudd, stönar, pustar och frustar ungefär likadant som vindarna ute... Maten är dålig, personalen lyssnar inte, hon har ont och får inte hjälp, sängen är obekväm, hon är förstoppad, luften är torr och gör hennes ben skrynkliga (?), portionerna är för stora, hon tycker inte om kassler men chokladpraliner går bra, medicinen smakar illa och ifrågasätts, men i nästa andetag klagar hon över att hon har ont och inte får hjälp när hon vill... Personalen springer till henne stup i halvtimmen, när hon inte sover vill säga, men lyckas hon somna så sover hon dåligt och klagar över det också... men hon klagar mer när personalen inte hör än inför dem.

Jag sätter på mig hörlurar och försöker ignorera att hon finns i rummet, vilket går hyfsat bra.

Har tittat på filmer och Svenska Hollywoodfruar, lyssnat på ljudböcker och svarat på jobbmail - man kan ju inte bara "lata" sig för att man är nyopererad.

1 kommentar:

  1. Härligt att du mår så bra. :D Jag tror det alltid finns en gnällis i varje flersal på sjukan.. har alltid råkat ut för såna själv när jag legat inne. Man kan inte låta bli att tycka synd om personalen.

    Hur ofta måste du äta och dricka? Hur länge är det flytkost som gäller? Blev det titthål eller öppen kirurgi? Hur många stygn hamnade det på? så man har lite koll...

    Om du vill fördriva tiden så kan du alltid börja spela sims social på fejjan, jag började häromdagen och tycker det är grymt skoj.

    SvaraRadera