fredag 16 september 2011

Hemma igen

Blev utskriven igår och tog tåget hem... Bad move! Tåg är inte behagligt att åka i flera timmar på när man är nyopererad, men jag kom fram till en väntande gubbe som befriade mig från den lite för tunga ryggsäcken jag hade med mig och pussade lite på mig. Men ett tips om du ska operera dig på ett sjukhus långt från hemmet - ta inte tåget hem efteråt!

Vi åkte hem, lämnade ryggsäcken och gick till affären så jag kunde köpa ingredienser till Potatis- & löksoppa som jag sen ställde mig och fixade i ordning innan jag slog mig ner i soffan en stund innan soppan skulle mixas. Flippade tv-kanaler en stund och startade datorn, men var mest bubblig i magen och det är svårt att koncentrera sig när det kör runt i tarmarna. Soppan blev klar och jag lyckades hålla för luftningshålet på blendern/mixern så det for soppa över hela mig och köket och jag fick städa och sen prova igen. Klantigt! Men det blev väldigt gott när det väl blev klart och jag åt en skål.

Svärföräldrarna kom hit senare på kvällen med fina blommor och äpplen från deras eget träd. Kanske skulle koka lite mos på en del...

Har tänkt ta bild idag på hur magen ser ut och lägga upp senare. Dock ser jag tjockare ut nu än innan jag åkte, men det är för alla gaser i magen och jag väntar på att "atombomben" faller och lättar på trycket, men ändå... Har gått ner något kilo i alla fall och enligt sjukhusets våg skulle jag idag vara under 100 kg, men hemmavågen är inte kalibrerad på samma sätt och står därför på 101,2 kg och det är 2 kg skillnad på dem, enligt varje jämförelse jag gjort innan operationen i alla fall... men oavsett, så har jag gått ner något kilo och strunt samma vad det står på vågen!

Har även bokat tid hos min privatläkare för borttagning av agrafferna och det blir 3 oktober kl 10.30. Tror även jag ska se om sköterskan har fått in vaccinationerna då och fixa det samtidigt.

Ska idag hämta ut B12, Mulitvitaminer, Kalcium och Järntabletter på Apoteket för det är sånt man får äta resten av livet sen efter operationen, verkar det som i alla fall... Tarmarna hinner inte ta upp de ämnena tillräckligt mycket efter att man opererats och därför är det bra att tillföra det i tablettform. Järntabletterna är jag dock lite fundersam på om jag verkligen ska ta direkt eftersom de har en tendens att stoppa upp magen och ge förstoppning och just nu första veckan är jag inte så intresserad av det... vill helst ha igång magen först ordentligt innan jag stoppar upp den igen.

Okej... det var allt för nu - vi ses senare igen och då med bilder på magen!

2 kommentarer:

  1. När du köpt ut tabletterna kan du kanske tala om hur stora de är. Hoppas verkligen att de är mycket mindre än alvedon, annars kan det bli problem den dagen för mig.

    Vad för vaccination?

    SvaraRadera
  2. Mät med måttband istället för bara vågen, så kommer du få mer rättvisare värden.

    SvaraRadera