lördag 3 september 2011

Förbereder mat

Jag köpte flera kilon köttfärs idag och har nu blandat en smet som ska stå till sig till imorgon då den ska tillagas - det blir en turkisk rätt med "köttfärsklumpar" som läggs i en form med paprika, tomat och lök. Tomaten måste jag skala först och förmodligen paprikan med eftersom jag inte får äta det annars under första månaden efter operationen. Det ska även göras köttbullar och kanske nån köttfärssås... eller så väntar jag med den sistnämnda tills jag kommer hem från sjukhuset.

Tänkte att det är lättare att ha det färdigt i frysen och bara ta fram ett par köttbullar när man ska äta och värma på i micron... och jag vet ju inte i vilket skick jag är när jag kommer hem, om jag orkar stå och laga mat direkt då.

Har gjort en liten snabbinventering i frysen och insett att jag kanske inte ska köpa så mycket mer kött och sånt nu... Vi har en hel del både köttfärs, skinkstekar, fisk av olika sorter, kyckling (både filéer och lår) och jag tror att vi hade typ 7 fläskfiléer. Förutom det finns det massa bär och lite grönsaker också.

Jag tycker inte om frysta grönsaker eftersom de smakar konstigt oavsett vad man gör med dem, men har en liten make som tycker att det är praktiskt när han ska laga mat.

Jag måste koka grönsakerna i början för att kunna äta exempelvis broccoli, morötter, blomkål osv... sånt jag annars tycker är godast råa, men jag kommer självklart att koka dem för att inte bli dålig och få ont i magen, men väljer då att koka färska grönsaker själv... Inte såna som kokats för 2 år sen i nån fabrik, frysts ner och packats för att skickas runt halva världen och hamna en butik. De saknar både näringsvärde och smak. Här får de färska varianterna gärna hoppa ner i tryckkokaren där smakerna bevaras och näringsämnena också till stor del - och man slipper den där äckliga bismaken av gammalt vatten med frysbränna.

Inventeringen på vinden har också startat. Tre sopsäckar är klara, hopknutna och ska aldrig mer öppnas av mig för att kolla om jag ångrar mig angående något av innehållet! De ska lämnas till någon som vill ha och har nytta och användning av dem. Än är jag dock inte klar... det finns minst lika mycket kvar att gå igenom och jag har bara en liten hög med "SPARAS" inklusive en vinterjacka. Bara några byxor/jeans, lite t-shirtar, nån tröja i övrigt. Gubben blir nog riktigt glad när sopsäckarna lämnar oss och när klädkammaren sen rensas ur också... Little does he know - att jag kommer fylla på med massa nytt och förmodligen mer än jag har nu eftersom det kommer börja bli roligt att handla kläder och skor helt plötsligt ;) Men schhhh... det talar vi tyst om än så länge...

Imorgon är det fotodags igen! So beware - alla pryda!


2 kommentarer:

  1. I början var vi 7 familjer som började umgås på gården med grillning och mys. Jag har varit med från början. Under åren har några tillkommit och några flyttad. Starten var i mitten på 90-talet. Vi har alltid pysslat och donat på gården även under familjebostäders tid som värld, Bostadsrättsförening blev det TYVÄRR 2010 19 Januari. Jag är helt emot utförsäljning av allmännyttan därför ordet tyvärr. Vi bor kvar som hyresgäster vilket sammanlagt 20 gör. men vårt gäng håller på och nu är delar av styrelsen ute och hjälper till att göra fint. Igår var vi rätt få Jag och Sture, Jocke, Irene och Eva. Finns flera som aldrig gör något eller aldrig är ute och äter och myser med oss sommartid.

    SvaraRadera